De zitting van de gemeenteraad
gaat door op donderdag 27 oktober 2009 met aanvang om 18.00 uur in de
bovenzaal van het gemeentehuis, Grote Markt 1 te 9060 Zelzate.
AGENDA
I. OPENBARE ZITTING
Om 19.00 uur: halfuurtje van de burger.
De notulen van de gemeenteraad van 24 september 2009
dienen te worden goedgekeurd.
Pro memorie
De zaak der wegen zoals ontworpen op het
verkavelingplan, plannen i.v.m. wegen- en rioleringswerken, profielen en
bestek van de wegenis- en rioleringswerken, wordt goedgekeurd.
De gewijzigde statuten van de jeugdraad worden ter
goedkeuring voorgelegd.
De wijzigingen werden positief geadviseerd door de
jeugdraad. Enkel het feit dat het College van Burgemeester en Schepenen de
gemeenteraad verzoekt voor zowel de effectieve als voor de vervangende
afgevaardigden van jeugdverenigingen de voorwaarde op te leggen dat men
inwoner van Zelzate dient te zijn, is afwijkend van het advies (jeugdraad
adviseerde om voor de vervangende leden de voorwaarden van inwoner niet te
stellen).
Goedkeuring wordt gehecht aan de volgende agenda van de
buitengewone algemene vergadering van 9 december 2009:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 11 juni
2009;
2. Begroting 2010;
3. Activiteiten en Strategie;
4. Kennisname van het aantal beslissingen van de
deelnemers met hun akkoord "verzoek tot verlenging van de vereniging”
5. Verzoek tot verlenging van de vereniging met termijn
van 18 jaar en verlenging deelname van deelnemers aan de vereniging Er wordt
ingestemd met een verlenging van de intercommunale met 18 jaar.
De aan te duiden gemeentelijke vertegenwoordiger wordt
gemandateerd:
- aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen,
alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten,
stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen,
het nodige te doen;
- deel te nemen aan elke latere (buitengewone) algemene
vergadering met dezelfde dagorde en met hetzelfde mandaat in geval de eerste
(buitengewone) algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen
beraadslagen.
Goedkeuring wordt gehecht aan de agenda en elk van de
afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering
die plaatsvindt op 21 december 2009:
1. Strategie van het boekjaar 2010;
2. Begroting over het boekjaar 2010 en
meerjarenbegroting; 3. Statutaire benoemingen;
De aan te duiden gemeentelijke vertegenwoordiger wordt
gemandateerd:
- aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen,
alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten,
stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen,
het nodige te doen;
- deel te nemen aan elke latere algemene vergadering
met dezelfde dagorde en met hetzelfde mandaat in geval de eerste algemene
vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.
Het reglement op het aanplakken en op het aanbrengen
van publiciteitsborden wordt aangepast.
Het advies van de jeugdraad werd gevolgd.
Aanplakken: dit kan enkel op de gemeentelijke zuilen;
verder worden geen beperkingen opgelegd.
Publiciteitsborden: regeling blijft ongewijzigd behalve
dat meer tijd wordt verleend voor het weghalen van de publiciteitsborden (1
week i.p. v. 48 uur).
Op de gemeenteraadscommissie Algemene Zaken van 6 juli
2009 werd door de heer Peter Haenebalcke, streekmanager, toelichting
verstrekt i.v.m. de werking, samenstelling en doelstellingen van het
streekplatform+ Meetjesland.
De gemeenteraad wordt verzocht een standpunt in te
nemen i.v.m. een al of niet indienen van een verzoek tot lidmaatschap.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan het bestek
met nr. 2009/102 en de raming voor de opdracht met als voorwerp "diverse
onderhoudswerken in het kader van de samenwerkingsovereenkomst milieu
2008-2013 tussen de gemeente en de Vlaamse overheid”, opgesteld door de
technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in
het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden
voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en
diensten. De kostenraming bedraagt € 25.619,83 excl. btw of € 31.000,00
incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De uitgave voor deze overheidsopdracht zal worden
voorzien in het budget 2010.
Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 17
maart 2004 wordt opgeheven.
Er wordt verzocht het gewijzigde arbeidsreglement voor
de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke
basisschool goed te keuren.
Het voorontwerp van PV van vaststelling van hoogste bod
wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het Aankoopcomité Gent1, Kortrijksesteenweg 1062-1066,
9051 Sint-Denijs-Westrem, wordt gemachtigd namens het gemeentebestuur op te
treden.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan het bestek
met nr. 2009/104 en de raming voor de opdracht met als voorwerp "Herstelling
wegdek Denderdreve", opgesteld door de technische dienst. De lastvoorwaarden
worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen
in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor
aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Geraamde kostprijs: 14 520,00 euro inclusief btw.
Financiering: lening.
Budget 2010, artikelnummer 42101/735-60.
Gunningwijze: onderhandelingsprocedure zonder
bekendmaking.
Gevraagd wordt goedkeuring te verlenen aan het bestek
met nr. 2009/103 en de raming voor de opdracht met als voorwerp "vervangen
ramen en profielen gemeentehuis", opgesteld door de technische dienst. De
lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en
zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de
overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De
kostenraming bedraagt € 32.929,75 excl. btw of € 39.845,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De uitgave voor deze overheidsopdracht is voorzien in
het budget van 2009, op artikel 10402/724-51 van de buitengewone dienst.
Financiering met eigen middelen en met toelagen (50% van de kostprijs) .
Voor de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan dient de
samenstelling van de begeleidingsgroep te worden bepaald.
Voorgesteld wordt dat elke politieke fractie aanwezig
in de gemeenteraad 1 deelnemer afvaardigt.
Verder zullen in de begeleidingsgroep volgende
instanties vertegenwoordigd zijn: MOW Oost-Vlaanderen, AWV Oost-Vlaanderen,
De Lijn Oost-Vlaanderen, Provincie Oost-Vlaanderen, MOW - Afdeling Maritieme
Toegang en de NMBS.
De burgemeester, de schepen bevoegd voor mobiliteit, de
gemeentesecretaris, de mobiliteitsambtenaar, de milieuambtenaar, een
vertegenwoordiger van de lokale politie en 2 vertegenwoordigers van het
studiebureau zullen eveneens in deze begeleidingsgroep worden opgenomen.
Naar aanleiding van het voorstel van de milieuraad van
15 september 2009 om in het najaar in het kader van de "Aardig op weg week"
een autovrije zondag in te lassen, wordt voorgesteld om dit te combineren
met "Openstratendag" dat ieder jaar met veel succes in Zelzate georganiseerd
wordt.
Vraag tot goedkeuring van een motie waarin de gemeente
aandringt op een snelle realisatie van spoorlijn 204 voor een vlot en veilig
woon-werk-verkeer.
Vraag tot goedkeuring van een motie om de nodige
stappen te ondernemen om de uitbouw van de tweede grote zeesluis in
Terneuzen te ondersteunen vanuit de gemeente.
De PVDA+-fractie wenst te weten:
- hoe ver het gemeentebestuur staat met het voornemen
om een jeugdhuis aan te schaffen.
- welke plannen het gemeentebestuur momenteel heeft
voor een jeugdhuis of polyvalente zaal
De fractie vraagt dat het gemeentebestuur van bij de
uitwerking van de plannen rekening houdt met de noden en wensen van de
verschillende organisaties voor wie de zaal bedoeld is en hen hier van in
het begin mee betrekt.
De PVDA+-fractie vraagt:
- snelheidsmeting op de Assenedesteenweg ter hoogte van
het kruispunt Eikelstraat, richting Assenede;
- telling van het doorgaand vrachtverkeer;
- een deskundig advies met een oplossing voor de
parkeerproblematiek, eventueel gecombineerd met een aanpak van de overdreven
snelheid.
Het vrijwillig ontslag van de heer Peter Haillez wordt
aanvaard.
De heer Chris tof De Meyer wordt met ingang van 1
augustus 2009 definitief in dienst genomen als ambulancier-vrijwilliger.
Van volgende wijzigingen wordt akte genomen:
- Vrijwillig ontslag van de heren Frederik De Buck
(vertegenwoordiger Unizo) en Freddy De Pauw (zelfstandig ondernemer)
- Unizo draagt mevrouw Katrien Hyde, Poekstraat 25,
9031 Drongen (handelszaak Treffer) voor als vervanger van de heer Frederik
De Buck; er wordt gevraagd dit lidmaatschap goed te keuren.
De vertegenwoordigers van de begeleidingsgroep dienen
te worden aangeduid.