Deze zitting
van de gemeenteraad ging door op woensdag 29 december 2008 met aanvang om
19.00 uur in de bovenzaal van het gemeentehuis, Grote Markt 1 te 9060
Zelzate.
AGENDA
I. OPENBARE ZITTING
pro memorie.
De notulen van de gemeenteraad van 19 november 2008
dienen te worden goedgekeurd.
Pro memorie
De aanvullende gemeentebelasting op de
personenbelasting blijft ongewijzigd op 8%.
De opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven
ongewijzigd op 1 450 opcentiemen.
De belasting op de drijfkracht blijft ongewijzigd op
31,25 euro per eenheid en per breuk van KW; de vrijstellingen (o.a. voor de
eerste 20 KW) blijven ongewijzigd.
In tegenstelling tot het engagement nr. 2 vermeld in
punt 10 (budget 2008 / meerjarenplan 2008-2012) van de gemeenteraad d.d. 26
mei 2008 wordt niet overgegaan tot een verhoging van de aanslagvoeten in de
gemeentelijke bedrijvenbelasting.
De algemene gemeentebelasting op de bedrijven blijft
ongewijzigd met name:
De belasting wordt per vestiging als volgt vastgesteld:
A. voor alle belastingplichtigen (uitgezonderd de
agrarische bedrijven) met een totale belastbare gebouwde en/of ongebouwde
oppervlakte
a) tot 0,5 ha:
0,0306 EUR/m2 gebouwde
oppervlakte,
0,0153 EUR/m2 ongebouwde
oppervlakte,
met een minimum van 129,00
EUR
b) van meer dan 0,5 ha tot 1
ha:
0,123 EUR/m2 gebouwde
oppervlakte,
0,061 EUR/m2 ongebouwde
oppervlakte,
c) van meer dan 1 ha:
0,245 EUR/m2 gebouwde
oppervlakte,
0,123 EUR/m2 ongebouwde
oppervlakte,
Voor openluchtrecreatieve
bedrijven wordt - naast de gewone taxatie voor de gebouwde oppervlakte - de
ongebouwde oppervlakte belast tegen 0,01533 EUR/m2, met dien verstande dat
steeds de minimumbelasting van 129,00 EUR verschuldigd is.
Belastingplichtigen die door
hun aard en voor de uitvoering van hun bedrijvigheid ook effectief
teeltgronden en/of serres voor landbouw en/of tuinbouw gebruiken, worden -
naast de gewone taxatie voor de andere belastbare gebouwde en/of ongebouwde
oppervlakten - voor bedoeld areaal belast tegen het tarief voor agrarische
bedrijven.
B. voor agrarische bedrijven:
- forfaitair: 129,00 EUR tot
20 ha landbouwoppervlakte en 5 ha tuinbouwoppervlakte in open lucht en 3 000
m2 tuinbouwoppervlakte in serres;
- meer dan 20 ha
landbouwoppervlakte en/of 5 ha tuinbouwoppervlakte in open lucht en/of 3 000
m2 tuinbouwoppervlakte in serres: 129,00 EUR, vermeerderd met:
•
9,19 EUR per bijkomende ha of gedeelte van ha boven de 20 ha
landbouwoppervlakte;
•
27,57 EUR per bijkomende ha of gedeelte van ha boven de 5 ha
tuinbouwoppervlakte in de open lucht;
•
0,055 EUR per bijkomende m2 of gedeelte van m2 boven de 3 000 m2
tuinbouwoppervlakte in serres.
Het beleidsprogramma 2008-2012 zoals gestemd in de
zitting van de gemeenteraad van 20 december 2007 wordt geactualiseerd.
De wijzigingen aan dit plan vindt u hierbij:
1.2.4. het bepalen van financiële
meerjarenplannen voor kerkbestuur, politiezone en OCMW rekening
houdend met de financiële draagkracht van de gemeente |
|
1.2.6. afspraak met politiezone i.v.m. evolutie
gemeentelijke toelage (meerjarenplan) |
1.3.1. de bevoegd minister cijfermatig overtuigen
van de asociale berekeningswijze van het gemeentefonds en de zeer
nadelige situatie van de gemeente |
Gezien het Gemeentefonds op
korte termijn aan wijziging toe is, zullen de inspanningen die tot
op heden werden gedaan (o.a. werd de provinciegouverneur verzocht
zijn steun te verlenen voor een betere regeling van de fiscaal
armere gemeenten in het Gemeentefonds) worden geïntensifieerd en zal
worden getracht de bevoegde minister van de ongelijke behandeling te
overtuigen. |
1.3.2. de bevoegd minister cijfermatig overtuigen
van de noodzaak tot compensatie bij eventuele afschaffing van de
bedrijfsbelastingen |
Mag worden geschrapt (het
fiscaal pact heeft tot op heden niet geleid tot de gevreesde
afschaffing van o.a. de drijfkrachtbelasting). |
2.1.1. doorlichting en benchmarking bestaand
personeelsbestand |
Gunning audit is gebeurd;
opdracht start in 2009. |
2.1.4. onderzoek efficiëntie werkorganisatie |
2.1.2. opmaken van een nieuw personeelsstatuut in
overeenstemming nieuwe rechtspositieregeling |
Ontwerptekst is afgerond;
zal ter goedkeuring worden voorgelegd tijdens eerste gemeenteraad
2009. |
2.2.4. inrichting van twee internethoeken incl.
internetverbinding (gemeentehuis / sporthal) |
Verschoven naar 2009. |
2.3. Het uitwerken van een intern
controlesysteem |
Ontwerptekst bijna afgerond
(opdracht gegeven samen met meerdere gemeenten uit het Meetjesland);
goedkeuring gemeenteraad in 2009. |
2.4. Het uitwerken van een deontologische code
voor het personeel |
Verschoven naar 1ste
helft 2009. |
2.5. Het uitwerken van een afsprakennota
college / administratie |
Verschoven naar 1ste helft 2009. |
2.6.1. de uitbouw van een intranet voor
gemeenteraadsleden (reglementen, besluiten, uitnodigingen, …) |
De nodige aanpassingen in de
software zijn afgerond; demo voor gemeenteraadsleden in
voorbereiding. |
2.12. Optimaliseren van het evaluatiesysteem |
De nieuwe
rechtspositieregeling voorziet een volledig hoofdstuk i.v.m. de
evaluatie, de evaluatoren dienen de nodige opleiding te genieten,
de gemeentesecretaris zorgt voor de interne organisatie van de
evaluaties. |
4.10. Onderhoud groenvoorziening op kerkhof
ter hoogte van de luifel |
Bestelling planten is
gebeurd. |
5.1.3. energiescans uitvoeren voor de
gemeentelijke gebouwen |
Te schrappen; via de
energieprestatiecertificaten zal voldoende informatie worden
ingewonnen i.v.m. mogelijke besparingsmaatregelen. |
5.2.2. het invoeren van een fietsvergoeding voor
personeel |
Te voorzien in
rechtspositieregeling. |
7.2. de mobiliteit op de Grote Markt
verzekeren; onderhandelen over de stopzetting van het betalend
parkeren; voorzien in een alternatieve oplossing om een rotatie in
het verkeer op de Grote Markt te verzekeren |
Is nog steeds in
onderhandeling. |
8.3. Het opmaken van een kosten /
batenanalyse van de gemeentelijke sportinfrastructuur en van de
diverse activiteiten |
Verschoven naar 2009. |
8.5.1. actualiseren van de retributiereglementen |
Verschoven naar 2009. |
8.5.2. opmaken van investeringsplannen voor
sportinfrastructuur |
Verschoven naar 2009. |
8.5.3. optimaliseren van de veiligheidsplannen
van alle sportinfrastructuur |
Verschoven naar 2009. |
8.5.5. onderzoek en toepassen van energie
besparende maatregelen |
Verschoven naar 2009. |
8.6.1. evaluatie van de bestaande activiteiten |
Is een bestendige
doelstelling (2008-2012) |
8.6.2. onderzoeken naar de noden van nieuwe
activiteiten |
Is een bestendige
doelstelling (2008-2012) |
8.6.3. opmaken van risicoanalyses bij
sportactiviteiten |
Zal starten in 2009 |
8.6.4. uitvoeren van de opgenomen acties in het
sportbeleidsplan |
Is een bestendige
doelstelling (2008-2012) |
10.1. Met het OCMW dient te worden
onderhandeld over de kerntaken van het OCMW gezien de financiële
precaire situatie van het gemeentebestuur |
Is lopende; afronding in
2009. |
13.2. Het oprichten of officialiseren van een
gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking |
Verschoven naar 2009. |
Verder dienen onder punt 8: “Er moet ruimte zijn voor
ontspanning, sport en cultuur” volgende agendapunten te worden toegevoegd:
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
8.13. Alle burgers de kans geven om van de
bibliotheek gebruik te maken |
x |
x |
x |
x |
8.13.1. Boekbaby’s
De actie om jonge kinderen (en hun ouders) naar de bibliotheek te
lokken gaat in 2009 van start. |
x |
x |
x |
x |
8.13.2. Meer senioren naar de bibliotheek
Aankopen bestsellers uit vroegere tijden, voordrachtnamiddag gericht
op senioren, seniorennamiddagen, …. |
x |
x |
x |
x |
8.14. In de bibliotheek krijgt de bevolking
een deskundig antwoord op hun vragen |
x |
x |
x |
x |
8.14.1. Bestaande samenwerking met basisscholen
ten volle behouden (pakketten, klasbezoeken, jeugdboekenweek, …) |
x |
x |
x |
x |
8.14.2. Samenwerking met secundair onderwijs
uitbreiden (nood aan pakketten? Nieuwsbrief leerkrachten, …) |
x |
x |
x |
x |
8.14.3. Kwaliteitsonderzoek (deelname aan
ROB-project, omschakeling non fictiecollectie naar ZIZO-onderzoeken
…) |
x |
x |
x |
x |
8.15. De bibliotheek dient de wens van de
burger naar ontspanning te beantwoorden |
x |
x |
x |
x |
8.15.1. Verdere uitbreiding audiovisuele
collecties met dvd’s |
x |
x |
x |
x |
8.15.2. Deelname aan promotieacties (stichting,
lezen, VCOB, …) |
x |
x |
x |
x |
8.15.3. Organisatie van activiteiten
(aperitiefconcert, auteurslezing, voordrachten, …) |
x |
x |
x |
x |
8.16. Door nieuwe informatie- en
communicatietechnologie de dienstverlening en het informatieaanbod
toegankelijker maken voor een breder publiek |
x |
x |
x |
x |
8.17. De bibliotheek als actor in het
gemeentelijk cultuurbeleid |
x |
x |
x |
x |
8.17.1. Samenwerking met cultuurraad en
verenigingen verder uitbouwen |
x |
x |
x |
x |
8.17.2. “Ticketservice” voor organisaties
cultuurraad en andere cultuurverengingen |
x |
x |
x |
x |
8.18. De bibliotheek schrijft zich in in het
gemeentelijk en regionaal erfgoedbeleid. |
x |
x |
x |
x |
8.18.1. Huidige “erfgoedwerking” verderzetten
(bewaren krantenartikels, aankoop en bewaren boeken over de gemeente
en van schrijvers met een band met Zelzate, …) |
x |
x |
x |
x |
8.18.2. De bibliotheek als partner van de
erfgoedcel van Comeet. |
x |
x |
x |
x |
Te schrappen
wegens volledig uitgevoerd: 2.2.1, 2.2.2, 2.7.1, 2.13, 4.1, 5.10, 8.4.1,
8.5.1, 8.6.4, 10.2, 10.3, 11.6, 12.5.3.2 en 12.5.5.
Het budget 2009 / het meerjarenplan 2009-2013
/beleidsnota 2009 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Een exemplaar van dit
budget / van het meerjarenplan / van de beleidsnota vindt u in bijlage bij
deze uitnodiging.
De dotatie bedraagt 984 639,00 euro (+ 10,28%).
Het gemeenteraadsbesluit d.d. 16 juni 2005 houdende
betoelaging van de jeugdsportwerking wordt opgeheven.
Een reglement tot subsidiëring van erkende
sportverenigingen die zich inzetten tot het verbeteren van de kwaliteit van
de jeugdsportbegeleiders (de zogenaamde impulssubsidies) wordt ter
goedkeuring voorgelegd.
De deelnameprijs van bepaalde nieuwe georganiseerde
sportactiviteiten dienen nog te worden bepaald; de deelname van bepaalde
andere activiteiten wordt gewijzigd.
De Raad van Beheer van de Plaatselijke Openbare
Bibliotheek verzoekt in zijn vergadering van 30 september 2008 de
gemeenteraad het gebruikersreglement als volgt aan te passen:
Artikel 12: Allerlei:
* schrappen van de zin "in de bibliotheek mag men niet
eten of drinken"
* toevoegen van volgende zin: "storend gsm-gebruik in
de bibliotheek is niet toegelaten"
De wijzigingen werden in de Raad van Beheer van de
Plaatselijke Openbare Bibliotheek d.d. 30 september 2008 goedgekeurd.
De Raad van Beheer van de Plaatselijke Openbare
Bibliotheek verzoekt in zijn vergadering van 30 september 2008 de
gemeenteraad het retributiereglement voor bepaalde prestaties geleverd in de
Plaatselijke Openbare Bibliotheek te wijzigen als volgt:
1. het aantal te ontlenen werken voor alle materialen
op 5 stuks te brengen;
2. de cd's, dvd's en taalcursussen worden net zoals de
boeken gratis uitgeleend;
3. de maningsgelden worden voor alle materialen
gelijkgesteld;
4. maningsgelden worden berekend per openingsdag;
5. de prijs voor de 4de aanmaningsbrief en voor prints
en kopiëren wordt aangepast;
6. de mogelijkheid tot aankoop voor diskettes wordt
geschrapt;
Er wordt overgegaan tot de aankoop van klasmeubilair
voor de lste kleuterklas in de school Wittouck; gunning via onderhandelings¬procedure
zonder bekendmaking; kostenraming bedraagt 12 500,00 euro inclusief btw; te
betalen met eigen middelen en aan te rekenen op artikelnummer 721/741-98.
Er wordt overgegaan tot de aanpassing van het sanitair
en de riolering van de school Wittouck; gunning via onderhandelings¬procedure
zonder bekendmaking; kostenraming bedraagt 6 000,00 euro inclusief btw; te
betalen met eigen middelen en aan te rekenen op artikelnummer 72101/724-52.
Er wordt overgegaan tot de aankoop van straatmeubilair
en verkeerssignalisatie; gunning via onderhandelingsprocedure zonder
bekendmaking; kostenraming bedraagt 10 551,20 euro inclusief btw; te betalen
met eigen middelen en aan te rekenen op artikelnummer 423/741-52.
Er wordt overgegaan tot de aankoop van fietsenrekken
KVV Zelzate; gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking;
kostenraming bedraagt 8 600,00 euro inclusief btw; te betalen met eigen
middelen en aan te rekenen op artikelnummer 764/725-51.
Er wordt overgegaan tot de aankoop van aluminiumdeuren
voor de refter van de school Debbautshoek; gunning via
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking; kostenraming bedraagt 8 000,00
euro inclusief btw; te betalen met eigen middelen en aan te rekenen op
artikelnummer 72205/724-52.
De statuten worden aangepast in deze zin dat ook
onafhankelijk zetelende raadsleden met adviserende stem zitting kunnen
hebben in de lokaal economische adviesraad; ook wordt de voorziene
vertegenwoordiging van verenigingen die ondertussen hebben opgehouden te
bestaan, geschrapt.
Volgende betrekkingen worden bij bevordering open
verklaard:
1 betrekking van korporaal
1 betrekking van sergeant
Het aanvullend reglement op de politie van het
wegverkeer - gewestwegen d.d. 4 maart 2003 betreffende het invoeren van een
beperkte parkeertijd in de Kanaalstraat (R4) wordt opgeheven.
Het ontwerp sectoraal akkoord 2008-2013 voorziet in een
verhoging van de eindejaarstoelage met 250,00 euro voor de personeelsleden
die op 1 december 2008 behoren tot niveau E, D en C.
Beslist wordt deze verhoging toe te kennen.
Pro memorie
De PVDA+-fractie vraagt dat de gemeenteraad haar steun
uitspreekt voor de 'Gemeenschappelijke Verklaring van de Europese
Ondernemingsraad' te Luxemburg d.d. 10 december 2008 en wenst deze motie ter
stemming voor te leggen.
De PVDA+-fractie verwijst naar de 'Open brief' d.d. 26
november 2008 gericht aan het college van burgemeester en schepenen en wenst
uit deze brief een aantal aspecten te bespreken.
De PVDA+-fractie vraagt het volgende:
- het openbaar maken van het auditrapport over Apcoa
aangezien de gemeenteraad en de bevolking de kans moeten krijgen om de
inhoud te kennen en te oordelen of de feiten al dan niet zwaar genoeg wegen
om het contract met Apcoa te verbreken;
- bespreking van de grote lijnen van dit rapport.
Daarnaast wenst de PVDA+-fractie een antwoord te
krijgen op de volgende vragen:
* Waarom werd geen
prioriteit gemaakt om voor 31 december 2008 het betalend parkeren te stoppen
zoals beloofd in het beleidsprogramma 2008-2012?
* Wanneer is de volgende
ad-hoc commissie voorzien?
*Welk is de nieuwe deadline
voor het college om het betalend parkeren af te schaffen?
* In hoeverre werd nagegaan
een blauwe zone te laten controleren door de politie in plaats van door
Apcoa? Aan controle door Apcoa hangt immers opnieuw een groot kostenplaatje
vast. Bovendien blijft het probleem van de Privacy: ook bij invordering van
onbetaalde tickets Blauwe Zone gaat Apcoa in de onwettelijkheid wanneer zij
de gegevens opvraagt via de politie.
Dit geeft op zich reeds voldoende juridische gronden
voor het opzeggen van de concessie (zie bestek van de concessie VI, 6:
beëindiging van de overeenkomst - § 2 en §3)
De heer Marc Uyttendaele zal vanaf heden zetelen in de
lokale economische adviesraad in zijn hoedanigheid van onafhankelijk
gemeenteraadslid en niet in de hoedanigheid van zelfstandig ondernemer.
* Bij bevordering zijn volgende betrekkingen te
begeven:
- korporaal
- sergeant
* Er wordt 1
persoon effectief in dienst genomen als ambulancier.