Deze zitting van de gemeenteraad ging door op woensdag 20 augustus 2008 met
aanvang om 19.00 uur in de bovenzaal van het gemeentehuis, Grote Markt 1 te
9060 Zelzate.
AGENDA
I. OPENBARE ZITTING
Er waren geen tussenkomsten.
De notulen van de gemeenteraad van 3 juli 2008 werden
zonder opmerkingen goedgekeurd.
Pro memorie
Ingevolge de statutenwijziging, goedgekeurd door de
algemene vergadering van TMVW op 20 december 2007, ontvangen de gemeenten
die vanaf 1 januari 2008 toetraden tot de divisie secundaire diensten een
vergoeding in speciën van 35% van de waarde van de inbreng; gemeenten die
toegetreden zijn vóór 1 januari 2008 kunnen bij overgangsmaatregel eveneens
aanspraak maken op een vergoeding in speciën van 35% mits TMVW daarvan te
berichten vóór 31 december 2008; hiertoe dienen de zeven aandelen SA met
elke een nominale waarde van 250.000,00 euro die de gemeente momenteel bezit te worden omgezet in zeven aandelen SB met elk een nominale waarde van
180.000,00 euro.
Tussen de Warande en de Knikkerstraat werd een weg
aangelegd ter ontsluiting van een nieuwe verkaveling; aan deze weg dient een
naam te worden gegeven.
Het college stelt de gemeenteraad voor deze straat de
Hendrik Van der Sypestraat te noemen.
De heer Hendrik Van der Sype, geboren op 8 augustus
1919 en overleden op 6 januari 2007, heeft een belangrijke bijdrage geleverd
aan het sociaal cultureel leven van de gemeente en de wijk waarin de straat
is gelegen (voorzitter TOEN, prins carnaval, stichter en voorzitter garde
Mietje Stroel, ... ).
Deze beslissing wordt voor advies overgemaakt aan de
gemeentelijke cultuurraad en zal worden openbaar gemaakt bij wijze van
aanplakking en via briefwisseling aan alle personen die hetzij langs de weg
wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente hetzij eigenaar zijn van erven
gelegen langs de bedoeld weg en een in België bekende woonplaats hebben.
Er wordt kennis genomen van de overeenkomst betreffende
de machtiging van het toezichtcomité aan de gemeente Zelzate om mededeling
te bekomen van de lijst met inwoners van de gemeente die op 1 januari 2008
recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor
geneeskundige verzorging (hoedanigheidscode 001, 002, 003, 004 en 100).
Op 14 mei 2007 verscheen in het Belgisch Staatsblad het
Koninklijk Besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de opdrachten die
kunnen verhaald worden en diegene die gratis zijn. Het Koninklijk Besluit
stelt in artikel 4: "van de opdrachten bedoeld in artikel 3 stelt de
gemeente voor de brandweerdienst waarvan ze voor het beheer instaat een
lijst op met de opdrachten waarvan de kosten verhaald worden met hun
tarief".
In huidig ontwerp van retributiereglement wordt
verduidelijkt welke interventies betalend zijn en welke niet; tevens werd
het retributiereglement aangepast wat onder andere betreft:
- het correct aanrekenen van
de duurtijd van de interventies (zo werd de bepaling dat steeds minimum 2 u
prestaties wordt aangerekend, geschrapt);
- het doorrekenen van
weddentoeslagen (nacht, zondag, feestdag) wanneer deze worden betaald;
- het vereenvoudigen van de
aan te rekenen weddekost door slechts 4 categorieën te voorzien (officieren,
onderofficieren, korporaals en brandweermannen);
- het opnemen van een
bepaling dat kosten gemaakt voor het oproepen vän derden zullen worden
aangerekend aan de begunstigde;
- het opnemen van een
bepaling dat het verbruik van materialen (uitgezonderd brandstof en
smeermiddelen) aan kostprijs zullen worden aangerekend.
Tussenkomst van Martin Acke (CD&V)
Wanneer het schepencollege dit voorstel doet, dan mag de gemeenteraad
verwachten dat er een raming is gemaakt van het financieel impact van deze
aanpassingen op basis van een overzicht van de interventies van de voorbije
jaren. Uit de motivering valt op te maken dat er een besparing wordt
nagestreefd.
Onze fractie zit met enkele vragen, temeer omdat het niet helemaal duidelijk
is welke suggesties uit de verklarende nota van de gemeentesecretaris
uiteindelijk effectief zijn weerhouden.
a) Hoe verhouden zich de nieuwe aan te rekenen uurlonen t.o.v. die uit het
oude vorige reglement (art. 66 uit het Grondreglement verwijzend naar
gemiddelde wedden bepaald via referteschalen geldend voor het personeel van
de lokale en regionale besturen)?
b) Welk financieel impact wordt verwacht van de diverse voorliggende
aanpassingen van het retributiereglement?
c) Wat met het niet “100” – ambulancevervoer? Zie bepalingen in het vorig
retributiereglement.
d) Vraag voor enkele kleine aanpassingen van artikel 4.
Reactie burgemeester:
a) Er werd enkel een indexatie van de wedden toegepast
b) De financiële gevolgen werden niet vooraf onderzocht. Men denkt dat die
beperkt blijven. Het college zal dit bekijken.
c) In de praktijk gebeurt er geen ander ambulancevervoer meer door de
Zelzaatse brandweer. De mutualiteiten hebben deze taak overgenomen.
d) De voorgestelde aanpassingen worden aanvaard.
Op 15 juli 2008 werd vanwege het Aankoopcomité Gent1 de
geactualiseerde raming van de venale waarde van de watertoren en omgeving
ontvangen.
De procedure tot openbare verkoop van de watertoren en
omgeving kan dus worden opgestart.
Aan het Aankoopcomité Gent 1 wordt opdracht gegeven een
ontwerpverkoopakte op te maken.
In deze akte dient in de bijzondere voorwaarden te
worden opgenomen dat:
het gebouw in zijn huidige vorm en afmetingen dient te
worden behouden;
de in het gebouw toegestane activiteiten beperkt zijn
tot woon-, kantoor- en/of horeca-activiteiten voor zover deze verenigbaar
zijn met de onmiddellijke omgeving;
De instelprijs bedraagt 95.000,00 euro.
Tussenkomst van Martin Acke
(CD&V)
Het schepencollege stelt de gemeenteraad voor om “horeca-activiteiten” toe
te laten, weliswaar met de vermelding voor zover deze verenigbaar zijn met
de onmiddellijke omgeving. De CD&V-fractie meent dat deze term te uitgebreid
is, waardoor het risico bestaat dat er zich – al of niet na juridisch
getouwtrek met het gemeentebestuur - zaken zouden vestigen die ernstige
hinder meebrengen voor de woonbuurt. Wij zijn van mening dat een café,
fuifruimte of dancing niet op zijn plaats is in de watertoren. Anderzijds
kunnen voor onze fractie wel sport- of jeugdactiviteiten toegelaten worden
in de watertoren (boogschieten, muurklimmen, fitness,…).
De CD&V-fractie stelt daarom volgend amendement voor:
Uitbreiding van de derde motivatie met sportactiviteiten (boogschieten,
muurklimmen, fitness,…) en jeugdactiviteiten.
Toevoeging van motivatie:
Overwegende dat het risico moet uitgesloten worden dat in de watertoren zich
zaken zoals café’s, fuifruimten of dancings vestigen die ernstige hinder
kunnen meebrengen voor de woonbuurt.
Aanpassing van punt 2 van artikel 1:
2) de in het gebouw toegestane activiteiten zijn beperkt tot woon-, kantoor-,
hotel-, restaurant-, jeugd- en/of sportactiviteiten voor zover deze
verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving met uitsluiting van café,
fuifruimte of dancing;
Het amendement werd verworpen
door SP.A en Open VLD. CD&V onthield zich daarom bij de uiteindelijke
principebeslissing.
a) rekening 2007
De rekening 2007 van de kerkfabriek Sint-Antonius van
Padua wordt positief geadviseerd.
De gemeentelijke toelage bedraagt 15.146,00 euro.
b) budget 2009
Er wordt kennis genomen van het budget 2009 van de
kerkfabriek Sint-Antonius van Padua. De gemeentelijke toelage bedraagt
11.169,16 euro (exploitatie) en 43.132,00 euro (investeringen) .
In de begroting 2008 werd onder artikelnummer
35108/744-51 een krediet voorzien van 16.150,00 euro voor onder andere de
vervanging van 10 Astridradio's.
Vanuit het investeringsprogramma van de brandweerzone
Centrum zouden echter ook 30 Astridradio's worden gekocht binnen het
subsidieprogramma waarvan het gemeentelijk korps er 15 kan worden
toegewezen.
De nettoprijs van 1 toestel zou dan 192,50 euro
bedragen (na aftrek van 75% toelage).
Voorgesteld wordt in te stemmen met deze extra aankoop
van 15 toestellen en hiervoor bij begrotingswijziging extrakrediet (2.887,50
euro) te voorzien, hetzij via een verhoogde toelage aan de brandweerzone
Centrum, hetzij via een uitgavenkrediet van 11.550,00 euro onder
artikelnummer 35108/711-51 en een ontvangstenkrediet van 8.662,50 euro onder
artikelnummer 351/665-52.
Tussenkomst van Martin
Acke (CD&V)
We zijn van oordeel dat
budgetpost 35108/744-51 volstaat om de geboden opportuniteit volop te
benutten en het reeds aangegane engagement (!) naar Gent te vervullen. In
deze post was de aankoop voorzien van 10 radio’s (normale prijs 7.700 euro)
en 15 à 20 aanvullende pagers (naar mijn inschatting 8.450 euro op basis van
de prijs van 2003 + 30% - zie GR 07-10-2003).
Het bedrag van 16.150,00
euro volstaat dus voor betaling van deze voorziene uitgave. De onverwachte
subsidie die het gemeentebestuur nu te beurt valt gebruiken voor niet
aangekondigde toestellen lijkt ons zeer ongepast gezien de dramatische
financiële situatie van de gemeente. Deze extra 8 radio’s kunnen voor de
brandweer geen prioritaire uitgaven zijn want ze werden zo niet aangekondigd
bij de budgetopmaak. We krijgen er bovendien geen enkele subsidie voor. CD&V
is hiermee niet akkoord. Elke gemeentelijke dienst moet afleren om het
toegekende budget (wat eigenlijk een raming met veiligheidsmarge is) kost
wat kost op te souperen.
De CD&V-fractie stelt
daarom volgend amendement voor:
Schrappen van de
motivatie “Overwegende dat alle
huidige toestellen (23) kunnen worden vervangen mits de prijs van 9 047,50
euro (15 toestellen met subsidie, 8 toestellen zonder subsidie); dat de
kredieten voor aankoop en subsidie op aparte kredieten moeten worden
voorzien in de buitengewone begroting 2008;”
Toevoeging van de
motivatie:
Overwegende dat de
overheidssubsidie ons de opportuniteit biedt over te gaan tot de vervanging
van 15 i.p.v. 10 geplande ASTRID-radio’s binnen de beschikbare budgetruimte
en daarenboven voor de gemeentekas een besparing van 8 662,50 euro
buitengewone uitgaven mogelijk maakt.
Aanpassing van het
besluit naar:
Artikel 1: - Er wordt
ingestemd met de aankoop van 15 ASTRID-radio’s via het investeringskrediet
van de brandweerzone Centrum; Het subsidiebedrag, zijnde 8 662,50 euro zal
bij begrotingswijziging worden voorzien onder artikelnummer 351/665-52 als
buitengewone ontvangst .
Indien de financiële
afwikkeling gebeurt via de brandweerzone Centrum zal de toelage aan de
brandweerzone Centrum met 2 887,50 euro worden verhoogd (artikelnummer
351/635-51) en de uitgave met artikelnummer 35108/744-51 met hetzelfde
bedrag worden verlaagd.
Artikel 2: - De uitgave
wordt gefinancierd met een lening.
Artikel 3: - Afschrift van
de dit besluit zal worden overgemaakt aan de gemeenteontvanger en aan de
brandweercommandant.
Dit betekent schrappen
van de zin:
Er zal worden overgegaan
tot de aankoop van 8 ASTRID-radio’s zonder subsidie; de aankoopprijs
bedraagt
6 160,00 euro inclusief BTW en zal worden toegerekend op artikelnummer
35108/744-51 van de buitengewone begroting.
Het amendement werd verworpen door SP.A en Open VLD. CD&V onthield zich bij
de uiteindelijke principebeslissing.
In toepassing van artikel 17§2 van de wet van 24
december 1993 wordt voorzien in bijkomende werken omvattende:
- leveren en plaatsen van
een schuimtank in FE met inhoud 500 liter
- leveren en plaatsen van
een elektrisch aangedreven schuimpomp 24 volt met overdrukbeveiliging op de
tank
- leveren en plaatsen van
het leidingwerk nodig voor plaatsing van de tank en werking samen met pomp
NH55 met schuimmengsysteem waarbij de schuimtank bij voorkeur wordt
gemonteerd in de tankruimte of indien technische mogelijk op het dak
De kostprijs hiervan wordt geraamd op 5.929,00 euro
inclusief btw.
De nodige kredieten zijn voorzien in de buitengewone
begroting onder artikelnummer 35102/744-51.
De uitgave wordt betaald met een lening.
Tussenkomst van Martin
Acke (CD&V)
Onze fractie heeft geen
probleem met de wijze van gunnen maar deze uitgave was voorzien samen met
materiaal voor de preventiekar. Wij hebben geen zicht op de samenstelling
van de budgetpost. De toelichting bij het budget was hiervoor ontoereikend.
Hoe zit het met de ingeschatte budgetverdeling? Komen de voorziene uitgaven
voor uitrusting van de preventiekar hiermee in het gedrang?
Antwoord burgemeester:
neen.
Er zal worden overgegaan tot het uitvoeren van
wegmarkeringen in wegenverf en thermoplastiek op het Zelzaats grondgebied.
De opdracht wordt gegund via onderhandelingsprodecure
zonder bekendmaking.
De uitgave zal worden toegerekend op artikelnummer 421
03/735-60 van de buitengewone dienst 2008; financiering met een lening.
De uitgave wordt geraamd op 35.000,00 euro inclusief
btw.
Tussenkomst van Martin
Acke (CD&V)
Het gaat hem hier over een
zeer hoge raming: in 2006 werd het werk bij De Groote gegund voor 22k€ en er
was voor 3,2 k€ meerwerk = totaal van 25,2 k€. Huidige raming betekent nu +
40%. Waarom? Wordt jaarlijks alles herschilderd? Wij denken van niet. Is dit
nodig? Is daar voldoende controle op?
Antwoord schepen
Verstraete: niet alle herschilderingen dienen jaarlijks uitgevoerd te
worden. De technische dienst volgt de uitvoering van de werken op.
In de gemeenteraad van 11 februari 2008 werd het bestek
in verband met de levering en plaatsing van verlichting voor de
voetbalterreinen gelegen in de Verbroederingslaan en in de Zeestraat
goedgekeurd; de raming bedroeg - op basis van gegevens verstrekt door de
voetbalvereniging – 15.000,00 euro inclusief btw.
Na ontvangst van de offerte blijkt de raming veel te
laag.
Op vraag van de voetbalvereniging zou de verlichting nu
enkel worden aangebracht op terrein B in de Verbroederingslaan en 2
extraprojectoren voor gedeeltelijke verlichting van terrein A zouden worden
aangebracht op één van de nieuw te plaatsen palen. De kostprijs van dit
gewijzigd voorstel bedraagt 33 415,28 euro inclusief btw.
De bijkredieten zullen worden voorzien via
begrotingswijziging. Het oorspronkelijk bestek voorzag in vrije varianten en
kan worden gebruikt voor gunning van de opdracht.
Betaling geschiedt met eigen middelen.
Tussenkomst van Carine van
Belleghem (CD&V): Pro memorie
De heer Kristof Stevelinck, schepen, wonende Leegstraat
26 te 9060 Zelzate wordt namens het gemeentebestuur van Zelzate voorgedragen
als effectief lid van de Resoc, "Gent en Rondom Gent" .
De heer Freddy De Vilder, burgemeester, wonende
Wachtebekestraat 121 te 9060 Zelzate wordt namens het gemeentebestuur van
Zelzate voorgedragen als plaatsvervangend lid van de Resoc, "Gent en Rondom
Gent" .
In januari werd aan onze fractie een probleem gemeld in
verband met de heraanleg van de voetpaden in de Kastanjenstraat en
Europaprijslaan, wijk Debbautshoek.
Gewoonlijk wordt bij de aanleg van voetpaden ter hoogte
van een oprit de boordsteen en het daarop aansluitend voetpad verlaagd om
het op- en afrijden te vergemakkelijken. Bij het oorspronkelijk voetpad –
voor de renovatie - was dat dan ook het geval. We stellen vast dat bij de
heraanleg van het voetpad geen verlaging werd voorzien. De aannemer heeft
daarom op die plaatsen nieuwe boordstenen geplaatst, die schuin aflopen. De
wijze waarop die werden aangebracht is echter bedenkelijk. De hoogte die men
dient te overbruggen om oprit op- en af te rijden is onaanvaardbaar,
waardoor voertuigen (kunnen) worden beschadigd. Ook deksels van riool- en
afvoerputten werden op een bedenkelijke manier teruggeplaatst (zie foto’s).
Onze fractie stuurde in januari een mail naar het
college van burgemeester en schepenen met de vraag de situatie te willen
rechtzetten . In maart kregen we een antwoord van het college dat eind
maart de situatie zou worden rechtgezet. Volgens de brief had, ik citeer,
“De aannemer de werken uitgevoerd zoals voorzien in het bestek. Het
verlagen van de opritten moet dus worden aanzien als een bijkomende opdracht
die ten laste van de gemeente zal worden uitgevoerd. De aannemer heeft
hiervoor opdracht gekregen, de werken zullen uitgevoerd zijn tegen eind
maart 2008.”
In maart werden de geplande meerwerken uitgevoerd, maar
enkel op 3 adressen, uiteraard tot groot ongenoegen van de andere
buurtbewoners. Blijkbaar zijn in Zelzate niet alle burgers gelijk voor de
wet.
Wij dringen hierbij nogmaals aan op een spoedige
rechtzetting voor alle betrokkenen en vragen de garantie van de
bestuursmeerderheid dat dergelijke toestanden zich niet meer zouden
herhalen.
Antwoord schepen Verstraete: uit
onderzoek is gebleken dat de werken wel degelijk volgens het bestek werden
uitgevoerd zodat de aannemer niet kon verplicht worden dit op eigen kosten
te regulariseren. De zaak werd slechts voor drie opritten hersteld omdat de
beschikbare kredieten voor 2007 dan op waren. Daarna was het wachten tot de
goedkeuring van de begroting 2008. Aanvankelijk kon de aannemer pas in
december beginnen maar nu zou alles in orde moeten zijn tegen eind
september. Op vraag van CD&V zal het type bestek voor dergelijke werken
worden aangepast en zal het toezicht worden geoptimaliseerd.
De PVDA+ -fractie vraagt te worden geïnformeerd over de
besluiten en discussiepunten van de vergadering die op 29 juli 2008 heeft
plaatsgevonden met Apcoa inzake het beëindigen van het betalend parkeren,
temeer daar woordvoerders van beide coalitiepartners hierover reeds
verklaringen hebben afgelegd in de pers.
Op 1 september gaan honderden kinderen in onze gemeente
terug naar school. Na de grote vakantie betekent dit voor de kinderen
opnieuw wennen aan de gevaren van het verkeer. CD&V-Zelzate beseft meer dan
ooit welke zorgen daar allemaal bij komen. Zorgen die een aanpak vereisen.
CD&V-Zelzate wil het gemeentebestuur bij het begin van
het schooljaar dan ook extra aansporen oog te hebben voor veiligheid van de
schoolgaande jeugd.
We denken daarbij aan:
- Veilige en goed
onderhouden fietspaden en fietsstroken. Op een groot deel van het traject
naar de Zelzaatse scholen is er geen afzonderlijk fietspad of een degelijk
voetpad beschikbaar. Het wordt dus uitkijken voor zwakke weggebruikers en
autobestuurders.
- Veilige oversteekplaatsen
- Schoolomgevingen waar de
snelheid aan banden wordt gelegd en waar zoveel mogelijk auto’s worden
geweerd
Samen kunnen we er iets aan doen:
- De autobestuurder kan zijn
rijstijl aanpassen en zorgen dat ouders hun kinderen met een gerust hart
naar school kunnen sturen.
- De ouders kunnen ervoor
zorgen dat de fietsen van hun kinderen in orde zijn en blijven en de
kinderen goed zichtbaar zijn in het verkeer.
- Het gemeentebestuur kan
zorgen voor afzonderlijke en veilige fietspaden, voor duidelijke
signalisatie van de oversteekplaatsen en schoolomgevingen en kan van Zelzate
een fietsvriendelijker gemeente proberen te maken.
De CD&V-fractie wil vandaag de aandacht vestigen op een
aantal concrete knelpunten in onze gemeente waarvoor het gemeentebestuur
verantwoordelijkheid draagt. Sommige problemen zijn intussen genoegzaam
gekend. We beseffen ook dat niet overal een directe oplossing voor de hand
ligt, maar sensibilisatie en voortdurende aandacht voor verbetering van
plaatselijke situaties, vooral bij de realisatie van openbare werken,
blijven noodzakelijk.
- Op de Grote Markt worden de fietsers weg gedrumd
door de auto’s
De Grote Markt is een druk handelscentrum. Wagens
rijden in één richting rond dit plein.Er is een brede laad- en loszone en
een ruim trottoir. Er is bij de renovatie van dit plein geen fietspad
gekomen. Fietsers mogen op de smalle rijweg terwijl er geen plaats rest om
een wagen te laten passeren. Daardoor krijgen fietsers vaak kwade reacties
van drummende automobilisten die sneller langs willen
- In de Poelstraat eindigt het fietspad plots aan de
grens met Zelzate
De landelijke Poelstraat verbindt Assenede met Zelzate.
In Assenede kan je als fietser langs een mooi afgescheiden fietspad. Dat
verdwijnt plots op de grens met Zelzate. Wie uit Assenede komt moet dan de
weg over en voort zonder fietspad. Gevaarlijk want op die plaats is er
weinig straatverlichting en vaak verkeer dat veel te snel rijdt.
- Op het Pierets De Colvenaerplein ligt een
fietsstrook midden in het trottoir
Enkele jaren geleden is deze belangrijk verkeerspunt
heraangelegd. Het fietspad kreeg een plaats midden in het trottoir. Enkel
met rode klinkers moet het duidelijk zijn dat deze strook voorbehouden is
voor de fietsers. Dit zorgt voor heel wat verwarring want voetgangers
beseffen niet steeds dat hier fietsers tussen hen mogen passeren.
- Slechte scheiding tussen voetpad en fietspad in de
Burg. Jozef Chalmetlaan
De scheiding tussen voetpad en fietspad is er niet
overal even duidelijk. Bovendien betekenen opengaande deuren van de
geparkeerde auto’s een extra gevaar voor de fietsers.
- Er zijn geen fietspaden in de druk door fietsers
bereden Wachtebekestraat
Fietsers die van Wachtebeke of Moerbeke komen moeten de
Wachtebekestraat passeren om naar school te gaan. Hier word veel te snel
gereden en er is geen fietspad voorzien. Bovendien staan er vaak auto’s
geparkeerd naast de weg.
- Geen fietspad Assenedesteenweg (Debbautshoek + De
Katte)
Helemaal geen fietspad in één van de drukste straten
van Zelzate, waarin zich bovendien 2 lagere scholen bevinden.
- Geen fietspad rond het Groenplein
Er werd bij de renovatie van het Groenplein geen
fietspad voorzien, enkel een superbreed voetpad. Als we met de kinderen van
of naar school fietsen kunnen de auto's ons niet voorbij, wat voor getoeter
en agressiviteit kan leiden bij autobestuurders die geen geduld hebben om
het hele marktplein achter fietsers te blijven. Sommige fietsers maken
plaats voor de auto's door op het voetpad te gaan rijden, maar dat is
allesbehalve een oplossing. Door de aanleg van een stukje fietspad in de De
Keyserstraat richting Assenedesteenweg ter hoogte van het Groenplein kan
vermeden worden dat fietsers het Groenplein rond moeten rijden en zodoende
de veiligheid verhogen.
- De afscheiding van de fietsstroken op de brug en
aan de op- en afritten van de brug blijven een probleem.
- Het fietspad tussen de Groene Briel en de
Denderdreve is in zeer slechte staat
- Het ontbreken van degelijke voetpaden langs beide
zijden van de Assenedesteenweg in Debbautshoek wordt als zeer onveilig
ervaren.
- De R4 kruisen aan de Assenedesteenweg blijft een
verwarrende bedoening.
Wie met de fiets komende uit de richting De Katte het
zeer drukke en brede kruispunt Assenedesteenweg/R4 over wil en naar de brug
moet, ziet niet hoe dit moet. De rode reservatiestrook verdwijnt plots en
het is niet uit te maken of je nu voorrang hebt op het verkeer komende uit
het ander deel van deze Assenedesteenweg of niet. Er is ook geen aanduiding
meer met verkeerslichten.
- Aan de af-en oprit van de Expressweg ter hoogte
van het Texaco-station blijft fietsen gevaarlijk.
Het traject naar het Kloosterbos via het einde van de
Wachtebekestraat wordt zeer veel gebruikt door fietsers. Maar eenmaal je de
R4/Kennedylaan over bent is het uitkijken. Fietsers moeten onder het viaduct
door en moeten daarvoor eerst een zeer drukke afrit naar de N49/E34 over.
Zeker de fietsers die van Wachtebeke komen hebben bijzonder weinig overzicht
op het aankomend verkeer.
- Op tal van plaatsen zorgen de steile stoepranden
van verhoogde fietspaden voor gevaar.
Sommige vernieuwde fietspaden zijn t.o.v. de straat te
hoog aangelegd. Het fietspad is soms van de weg gescheiden door een steile
stoeprand van 10 à 15 cm hoog. Op plaatsen waar je verplicht bent om op het
fietspad te gaan rijden, is er ook geen verlaagde oprit voor de fietsers.
Bij regen of gladheid bestaat hier een veiligheidsrisico.
- In de Leegstraat is oversteken van de Kennedylaan
voor fietsers risicovol.
Dagelijks moeten er kinderen over het heel drukke en
gevaarlijke kruispunt Leegstraat/R4. Als fietser moet je voor de auto's gaan
staan. Wanneer het groen is moet je wachten tot alle auto's en vrachtwagens
in de tegenovergestelde richting stil staan.
- Hoek R4 – Kerkstraat
Fietsers die van vanuit richting Kanaalstraat de
Kerkstraat inslaan worden dikwijls gehinderd door (fout-) geparkeerde
voertuigen aan het einde van de Kerkstraat.
- De openbare verlichting schakelt in de winter ’s
morgens soms te vroeg uit waardoor de zebrapadverlichting wegvalt
- Er is nog steeds geen slimme zone 30 in Debbautshoek ter
hoogte van de gemeenteschool en vrije school.
We vragen tijdens de uren van het starten en het
beëindigen van de schooltijd de invoering van een zone 30 met variabele
elektronische borden.
CD&V vraagt dat deze punten besproken in detail worden
op de commissie Verkeer teneinde voor de komende jaren een prioriteiten- en
actieplan op te maken.
Antwoord schepen Van Weynsberghe:
akkoord met behandeling op de gemeenteraadscommissie. Voor de eerste
schooldagen zal de politie zorgen voor extra toezicht aan de risicoplaatsen.
Er is een dossier voor tijdsgeregelde snelheidsborden 30 km/u aan de scholen
in voorbereiding.
Door het gemeentebestuur werd op eigen initiatief in de
Kerkstraat de ingang van de voormalige gemeenteschool ingericht als blauwe
zone.
Deze ingreep is onwettelijk omdat:
a) De ingerichte zone zich niet op de openbare weg
bevindt.
Het schoolterrein is verkocht aan de
huisvestingsmaatschappij CVBA Wonen en behoort niet tot de openbare weg. Zie
bijgevoegd uittreksel uit het kadastraal plan.
b) Bovendien kan het aanvullend gemeentereglement op de
politie van het wegverkeer nooit van toepassing zijn omdat het
parkeerverbod voorziet langs de zijde van de pare nummers van de Kerkstraat
(zie artikel 6.1.3) en bijgevolg de blauwe zone vanaf het kruispunt met R4
tot aan het kruispunt met de Leegstraat (artikel 6.4.2) , ingevoerd op
21-12-2004, zelfs bij ruime interpretatie (zie bijgevoegde e-mail van de
gemeentesecretaris aan Martin Acke d.d. 07 juli 2008) daar nooit van
toepassing kan zijn.
We vragen daarom:
a) De technische dienst opdracht te geven om de
signalisatie blauwe zone terug te verwijderen
b) Aan Apcoa
opdracht te geven om alle eventuele betwistingen inzake parkeerovertredingen
in de zone aan de ingang van de voormalige gemeenteschool in de Kerkstraat
zonder gevolg te klasseren.
Antwoord burgemeester:
Hij is van oordeel dat het over grond gaat met openbaar karakter. De blauwe
zone op die plaats bestaat al 5 jaar (?).Zal eerst advies vragen aan de
politie. Binnenkort verdwijnt de parkeermogelijkheid omdat de
bouwwerkzaamheden zullen starten.
De PVDA+ -fractie wenst te weten wanneer de oude
openbare verlichtingspalen zullen worden verwijderd en sommige nieuwe
openbare verlichtingspalen zullen worden afgewerkt (nieuwe palen zonder
lamp). Wat zal met oude palen, waaraan bekabeling nog is bevestigd,
gebeuren?
19. Bijkomende vraag omtrent Mina-werkers
Tussenkomst van Carine van Bellegem (CD&V):
CBS 03 juni 2008: Samenwerkingsovereenkomst –
minawerkers – intentieverklaring: beslissing wordt verdaagd (3 ja-stemmen (SP.a)
tegen 3 neen-stemmen (Open VLD)
Waar zit het probleem? Het schepencollege is gehouden om de beslissingen van
de gemeenteraad uit te voeren.
Antwoord burgemeester: SP.A was
voor, VLD is tegen.
Antwoord schepen: de aanwerving
van de minawerkers is organisatorisch nog moeilijk haalbaar voor dit jaar.
Ook budgettair is er een probleem. Wordt een zaak voor volgend jaar.
In toepassing van artikel 23 punt 4 van het
grondreglement wordt de heer Yoerik Piers, voormeld, van rechtswege
ontslagen als brandweerman-vrijwilliger en als stagiair-ambulancier..