Deze zitting van de gemeenteraad ging door op woensdag 19 maart 2008 met
aanvang om 20.00 uur in de bovenzaal van het gemeentehuis, Grote Markt 1 te
9060 Zelzate.
AGENDA
I. OPENBARE ZITTING
Om 20.00 uur: halfuurtje van de burger.
1. Goedkeuring notulen
De notulen van de gemeenteraad van 11 februari 2008
dienen te worden goedgekeurd.
Met het oog op de vereffening van de gewone verplichte
uitgaven van de gemeente voor het dienstjaar 2008 wordt een vierde
voorlopige twaalfde van de gewone begroting ter goedkeuring voorgelegd.
Voorgesteld wordt een kunstharsvloer in epoxy aan te
brengen op de bestaande vloertegels van de traphal.
De opdracht zal worden gegund via
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking; de uitgave - geraamd op
25.000,00 euro inclusief BTW - zal worden toegerekend op artikelnummer 104
01/724-51/2006 van de buitengewone begroting 2008. De uitgave zal worden
gefinancierd met een lening.
De gemeentelijke technische dienst dient regelmatig de
hulp in te roepen van gespecialiseerde vaklui voor het uitvoeren van
onderhouds- en herstellingswerken, in het bijzonder op het vlak van
elektriciteitswerken, schilderwerken, schrijnwerk en loodgieterij.
In plaats van telkens een prijsvraag te organiseren per
interventie wordt geopteerd om via onderhandelingsprocedure zonder
bekendmaking een prijs te vragen voor mogelijke interventies tijdens het
kalenderjaar 2008.
De totale kostprijs voor alle voormelde prestaties
wordt geraamd op 20.000,00 euro inclusief BTW.
Een krediet van 20.000,00 euro zal worden voorzien
onder artikelnummer 124/724-60 van de buitengewone begroting 2008.
De jeugdraad heeft in zitting van 16 oktober 2006 en 06
februari 2008 enkele aanpassingen aan het reglement aangebracht en vraagt
goedkeuring van de gemeenteraad.
De aanpassingen hebben betrekking op:
- vermelden gewijzigde
vestigingsplaats jeugddienst;
- wijziging van de
verenigingen of diensten die van de jeugduitleendienst kunnen gebruik maken;
- het voorzien van een
voorrangsregeling;
- mogelijkheid om een
aanvraag per e-mail over te maken;
- mogelijkheid voorzien om
bij onmogelijkheid van afhaling van de gevraagde materialen die te laten
leveren door de gemeentelijke technische dienst, dit mits toestemming van
het college van burgemeester en schepenen;
- boetebedrag omzetten in
euro.
De jeugddienst heeft een springkasteel aangekocht; de
jeugdraad heeft in zitting van 06 februari 2008 een gebruiksreglement
opgemaakt dat aan de goedkeuring van de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Op 20 maart 2008 vindt een buitengewone algemene
vergadering plaats van Veneco2•
Agenda:
1) Vaststelling verslag
Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 11 december 2007;
2) Goedkeuring
statutenwijziging;
3) Benoeming bestuurders;
4) Nieuwe vennoten
De gemeenteraad wordt verzocht zich uit te spreken over
deze agendapunten; de gemeenteraad wordt ook gevraagd een standpunt in te
nemen in verband met de argumenten van de stad Gent om bepaalde van de
voorgestelde statutenwijzigingen niet goed te keuren gezien deze in strijd
zouden zijn met bepaalde wettelijke of decretale bepalingen; tevens dient
een vertegenwoordiger te worden aangeduid en dient deze te worden
gemandateerd tot al of niet goedkeuring van voormelde agenda.
Het financieel meerjarenplan 2008-2013 wordt ter
goedkeuring voorgelegd.
Voorgesteld wordt om tijdens de organisatie van de
maandelijkse markt op het Groenplein een doorrijverbod in te voeren langs de
pare nummers van het Groenplein.
Het toelagereglement dient te worden hernieuwd voor het
jaar 2008; een wijziging betreft het feit dat ook de personen die genieten
van het omniostatuut aanspraak maken op de toelage. Gezien de Kruispuntbank
van de Sociale Zekerheid vanaf heden ook de identiteitsgegevens van de
rechthebbenden op het omniostatuut via elektronische lijst kan overmaken aan
het gemeentebestuur, zodat deze dan automatisch van de toelage zullen
genieten, dient de overeenkomst met de Kruispuntbank van de sociale
zekerheid in verband met de machtiging tot het verkrijgen van de
elektronische lijst van inwoners die recht hebben op een verhoogde
tegemoetkoming van de verrekening van geneeskundige verzorging te worden
aangepast.
Twee ontwerpaktes worden ter goedkeuring voorgelegd met
name enerzijds de overdracht van de Marguerite Ottestraat + speelplein en
anderzijds de wegenis + speelplein in de wijk Karnemelkpolder (Forelstraat,
Kreekstraat, Karperstraat, John Schenkelsstraat) .
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, meer
in het bijzonder voor inschrijving van het goed in het openbaar domein
(openbare wegenis / groenzones) .
De afstand geschiedt door de CVBA Wonen, coöperatieve
vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met maatschappelijke zetel te
Zelzate, Marcel Mollelaan 17, en dit zonder beding van prijs.
Artikel 162§ 3 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de
gemeenteraad de voorwaarden dient vast te leggen waaronder personeelsleden
kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten.
De voorwaarden welke aan de goedkeuring van de
gemeenteraad worden voorgelegd zijn de volgende:
1. Geringe dagontvangsten
zijn ontvangsten die onmiddellijk in chartaal geld worden geïnd.
2. De ontvangsten mogen niet
worden aangewend voor het doen van uitgaven door diegene die de
dagontvangsten doet.
3. Diegene die geringe
dagontvangsten mogen doen (= rekenplichtigen van dagontvangsten) worden door
de gemeentesecretaris nominatief aangeduid; deze aanstelling kan op elk
moment worden beëindigd door een nominatieve beslissing van de
gemeentesecretaris.
Per dienst kunnen meerdere
rekenplichtigen van dagontvangsten worden aangeduid, alsook vervangende
rekenplichtigen. Elke effectieve rekenplichtige (niet de vervanger) ontvangt
100,00 euro in de vorm van wisselgeld.
4. Inschrijving van de
gedane ontvangsten in een gebonden en genummerd kasboek + bijhouden van
bewijsstukken.
5. Bewaren van de ontvangen
gelden in een afsluitbare geldkuis; er mag voor maximum 500,00 euro worden
bewaard waarna ze moeten worden gedeponeerd bij de gemeenteontvanger
(financieel beheerder).
6. Controle van de
kasboekhouding en de geldvoorraad van de rekenplichtige door de
gemeenteontvanger (financieel beheerder) minimaal 1 maal per jaar.
7. Het voorzien van een
regeling indien een tekort wordt vastgesteld.
8. Het voorzien van een
regeling indien een tekort wordt vastgesteld ingevolge diefstal of verlies.
Artikel 162 §4van het Gemeentedecreet bepaalt dat de
gemeenteraad de voorwaarden dient vast te leggen in verband met de
terbeschikkingstelling van provisies aan personeelsleden.
De voorwaarden welke aan de goedkeuring van de
gemeenteraad worden voorgelegd zijn de volgende:
1. Provisie van maximum 2
000,00 euro.
2. Aan te wenden voor
geringe exploitatie-uitgaven van maximum 125,00 euro inclusief BTW per
aankoop.
3. Provisiebeheerders worden
nominatief aangeduid door de gemeentesecretaris + bedrag van de provisie
waarover deze mogen beschikken (in acht genomen het onder 1. vermelde
maximum) .
4. Persoonlijke
verantwoordelijkheid van de provisiebeheerder voor het beheer van de
provisie.
5. Regeling in verband met
bewijsstukken en aanzuiveringprocedure
6. Regeling in verband met
beëindiging provisiebeheer (enerzijds beslissinggemeentesecretaris;
uitdiensttreding provisiebeheerder, verandering van dienst
provisiebeheerder).
Sinds 29 februari zijn gemeentelijke administratieve
sancties mogelijk voor afvalgerelateerde "kleine vormen van openbare
overlast", zoals zwerfvuil en sluikstorten, het niet opruimen van
hondenpoep... Dit biedt de mogelijkheid om vormen van overlast die in het
Afvalstoffenplan (bindend voor gemeenten) worden vermeld aan te pakken.
Zal de gemeente Zelzate dit implementeren? Zo ja, hoe?
Welke timing? CD&V is vragende partij voor een concrete beleidsvisie
hieromtrent van onze huidige bestuursmeerderheid.
1. Is in het eindrapport in verband met de
stedenbouwkundige studie een regeling voorzien voor de concrete problemen
van de bewoners van de Vrijwilligerslaan en het Kardinaal Mercierplein
(toegankelijkheid brandweg tussen Kardinaal Mercierplein en
Vrijwilligerslaan; toegankelijkheid garages)
2. Heeft de minister dit rapport al goedgekeurd en zo
neen: is er na een half jaar zicht op een termijn wanneer dit rapport zal
worden goedgekeurd ?
3. Nu de problemen al bijna vier jaar geleden zijn
gesignaleerd en erkend, kunnen dan nu geen dringende voorlopige maatregelen
genomen worden om de concrete problemen van vandaag te verhelpen zonder in
tegenspraak te zijn met toekomstige plannen die blijven aanslepen?
De fractie dringt aan op de uitvoering van de
beslissing van het vroegere college om mits onteigening en ter beschikking
stellen van gronden door de CVBA Wonen een weg aan te leggen achter de
noordzijde van het Kardinaal Mercierplein omdat daarmee zowel de problemen
van de inwoners van de Vrijwilligerslaan als van het Kardinaal Mercierplein
kunnen worden verholpen.
In afwachting van deze oplossing wordt gevraagd te
onderzoeken hoe de brandgang langs de Opgeëistenlaan bij het begin door een
minimale ingreep kan verbreed worden om op die manier een soort certitudeweg
aan te leggen aan de achterzijde van de Vrijwilligerslaan.
Betreft vragen i.v.m.
1. Klacht i.v.m. werking
gemeentelijk verbroederingscomité - standpunt college / gevolgtrekking
2. Opportuniteit aankoop
beelden in het kader van 20 jaar AVS in het kader van de budgettaire
toestand van de gemeente
3. Motie gemeente Zulte
i.v.m. onhaalbaarheid zoneringsplannen - waarom (nog) niet voorgelegd aan
gemeenteraad / inhoud van de motie
4. Enquête
éénrichtingsverkeer in Koningin Astridlaan (waarom niet gekoppeld aan
enquête in E. Caluslaan?)
5. Paaltjes naast
verkeersdrempels plaatsen: werken reeds in uitvoering? Op welke kredieten?
6. Uitbetaling
vorderingsstaat i.v.m. werken Kleine Landeigendomlaan: betreft dit een
afgewerkt deel? Hoe evolueren de werken? Lessen getrokken uit gebrekkige
communicatie met inwoners.
7. Fusie voetbalclubs:
uitnodiging delegaties om boekhouding toe te lichten: reeds gebeurd?
Resulteert dit in een globaal voorstel?
8. Openbare toiletten
busplein: reeds principieel over dit beslist? Medewerking door de Lijn?
9. Overdracht gronden
zwembad - oriënterend bodemonderzoek; waarom (opnieuw) nodig? TMVW doet toch
enkel exploitatie?
10. Zijn al abonnementen
opgezegd van marktkramers die meerdere keren zonder reden afwezig zijn
gebleven?
11. Arrest Raad van State
i.v.m. conformverklaring bodemsaneringsproject: OVAM wordt in dit arrest
teruggefloten: reden waarom OVAM zich terugtrekt uit begeleidingscommissie
VfT? Welke uitspraken heeft OVAM gedaan in zijn conformiteitattest i.v.m.
sanering bovengrond in het park?
Waarom?
Om sociale en economische redenen heeft een
gemeentelijke overheid er alle belang bij om bejaarden en hulpbehoevenden
zoveel mogelijk in eigen huisgezin of woonomgeving te laten verblijven.
Initiatieven die de thuiszorg bevorderen zijn sociaal zeer belangrijk en
betalen zichzelf terug. In die zin is de toekenning van een gemeentelijke
mantelzorgpremie een positieve zaak.
Een mantelzorgpremie is daarnaast niet alleen een
financiële, maar ook een morele erkenning voor de inspanningen van de
mantelzorgers.
Wat?
De premie voor mantelzorg gaat in eerste instantie uit
van het provinciebestuur, dat jaarlijks een bedrag uitkeert aan personen die
de zorg op zich nemen van een hulpbehoevende bejaarde. CD&V-Zelzate wil dat
het gemeentebestuur van Zelzate dergelijke initiatieven aanmoedigt en
ondersteunt en hierbij een aanvullende premie toekent.
Wie?
De mantelzorger, m.a.w. de persoon die de bejaarde(n)
verzorgt, kan de premie aanvragen en ontvangen. De premie wordt slechts
toegekend voor zover aan de verzorgde oudere(n) geen tussenkomst werd
verleend via de Vlaamse Zorgverzekering.
Voorwaarden?
Om de subsidie van de provincie te kunnen genieten,
moet de mantelzorger voldoen aan enkele vereisten op vlak van domicilie,
familiale of affectieve relatie met de zorgbehoevende bejaarde, jaarlijks
inkomen... Maar ook de bejaarde die wordt verzorgd, moet aan enkele
voorwaarden voldoen op vlak van leeftijd, graad van hulpbehoevendheid... De
voorwaarden zullen moeten bewezen worden aan de hand van attesten en
documenten zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Hoe?
We moeten het voor onze gemeente en voor de inwoners
niet te ingewikkeld maken. Enkel personen die gerechtigd zijn op de
provinciale subsidie, kunnen ook de gemeentelijke premie ontvangen. Om de
gemeentelijke premie te krijgen, hoef je geen extra aanvraag te doen. Het
gemeentebestuur vraagt immers jaarlijks bij het provinciebestuur de lijst op
van personen die recht hebben op de provinciale premie. Het gemeentebestuur
kan de bijkomende gemeentelijke premie op het rekeningnummer van de
gerechtigden storten, voor zover dit gekend is.
Hoeveel?
CD&V-Zelzate stelt voor dat het gemeentebestuur een
aanvullend bedrag toekent van 50 % van deze provinciale subsidie. De
provinciale mantelzorgpremie wordt berekend op het aantal verzorgingsdagen
en bedraagt maximum 625 euro per jaar. De gemeentelijke premie zou dus een
maximum van 312,5 euro per jaar bedragen.
Onze vraag?
Voorzien van een bedrag van 10.000 euro in de begroting
2008 om de uitbetaling van een aanvullende gemeentelijke mantelzorgpremie
van 50% op de provinciale premie mogelijk te maken.
Het reglement hiervoor kan na inschrijving in de
begroting worden opgesteld.
Het
vrijwillig ontslag van de heer Eric Mingels wordt aanvaard.