I. OPENBARE ZITTING
21. Basisakte verkoop KMO-zone MolenstukkenEr was onenigheid binnen de meerderheid over dit punt. De VLD was al op 4 september zinnens op te stappen, waarop de gemeenteraad besliste op vraag van de burgemeester de behandeling van dit punt uit te stellen tot deze zitting. Bijkomend overleg heeft blijkbaar niet voor verzoening gezorgd. De SP voelt zich uiteraard sterk met de ZOW'ers in alliantie.
Zie voor meer informatie de basisakte dd. 23-01-1995
25. Jeugdwerkbeleidsplan 1999-2001 - werkingsverslag 2001Het werkingsverslag beschrijft de wijze waarop het college het jeugdwerkbeleidsplan in het voorbije jaar heeft uitgevoerd. De voornaamste negatieve commentaren van de oppositie situeerden zich rond de uitbating en werking van het jeugdontmoetingscentrum 'Kiepietiezie". De nieuwe schepen van jeugd, SP'er Paul Tollenaere beloofde beterschap. 26. Aankoop brandweermateriaal met en zonder financiële rijkshulp- Aankoop van 15 brandweerjassen en 15 brandweerhelmen met 75% staatstussenkomst: kostprijs 410.000 BEF. 27. Veiligheidscharter - kennisgevingHet veiligheidscharter is een voorlopig document dat geldig is tot op 1 januari 2002 de eenheidspolitie in werking treedt. Om die reden waren de commentaren vanuit de gemeenteraad vrij beperkt. Toch wees Martin Acke op het feit dat er geen engagementen waren opgenomen inzake de minimum-aanrijtijd voor de politiediensten. De burgemeester erkende dat er momenteel organisatorische problemen zijn die tot zekere vertragingen kunnen leiden. Hieraan wordt gewerkt. Daarnaast vroeg de CVP-fractieleider bij de verdere onderhandelingen met ex-Gemeentepolitie en ex-Rijkswacht te streven naar gelijke openingsuren van de loketten binnen de zone Lochristi-Moerbeke-Wachtebeke-Zelzate, en dan toch minstens binnen dezelfde gemeente. 28. Begrotingswijziging 2001Overzicht van de opvallende wijzigingen van de gewone dienst (> 200.000 BEF). Gewone Uitgaven:
Gewone Ontvangsten:
In totaal verhogen voor het eigen dienstjaar de geraamde ontvangsten met 14,3 MBEF en verhogen de uitgaven met 10,9 MF. Rekening houdend met een verslechtering van de resultaten van de vorige dienstjaren met 363 kBEF stijgt het geraamd algemeen begrotingsresultaat 2001 van 12,7 naar 16 MBEF. Overzicht van de opvallende wijzigingen van de buitengewone dienst (> 1,5 MBEF). Buitengewone Uitgaven:
Buitengewone Ontvangsten:
In totaal verhogen de geraamde ontvangsten voor het eigen dienstjaar met 1 MBEF en verhogen de uitgaven met 7,5 MF. Rekening houdend met de resultaten van de vorige dienstjaren (21,3 MBEF hoger) daalt het geraamd algemeen begrotingsresultaat 2001 van 29,6 naar 26,7 MBEF. De burgemeester stelde de gemeenteraad echter nog een aantal last-minute-wijzigingen voor die bovenstaande cijfers wellicht licht kunnen beïnvloeden. Verrassend was het voorlezen door VLD'er Charles Reynhout van een brief van de vzw Zelzaatse Sportinstellingen aan het Schepencollege waarin gewezen werd op het probleem dat de vzw onvoldoende middelen heeft om rond te komen. Zelfs het personeel zou niet kunnen worden betaald. Er zou een tekort zijn van 4 miljoen BEF, terwijl de begrotingswijziging maar 1 MBEF extra voorziet. Anderzijds zou de burgemeester aan de leden van de Raad van Bestuur beloofd hebben om voortaan per vergadering 3.000 BEF zitpenningen uit te betalen. Deze mededeling ontlokte aan CVP-fractieleider Martin Acke de opmerking dat de burgemeester of het schepencollege blijkbaar belangrijke documenten achterhoudt voor de gemeenteraadsleden zodat de begrotingsbespreking niet correct kan gebeuren. De burgemeester beweerde dat dit geen officiële brief was. Maar zoals we al meerdere keren ondervonden is hij van de eerste leugen niet gebarsten. Martin Acke zal dit dreigend tekort inde vzw in elk geval verder onderzoeken. We kunnen ons echter afvragen waarom de VLD-fractie toch de begrotingswijziging heeft goedgekeurd, goed wetende dat er voor de vzw Sportinstellingen 3 MBEF te weinig is begroot! 29a. Retributiereglement op de inzameling van bruin- en witgoed op het containerpark en de huis-aan-huisinzameling van grof vuil en bruin- en witgoed - wijzigingMet de betreffende sector is een overeenkomst bereikt voor terugname en verwerking van de afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), het zogenaamde wit- en bruingoed. Daartoe werd de organisatie RECUPEL opgericht die vanaf 1 juli 2001 voor inzameling zorgt van de apparaten. Gevolg hiervan is dat de retributie op de inzameling van wit- en bruingoed op het containerpark en de huis-aan-huisophaling van grof vuil en bruin- en witgoed vanaf heden wordt opgeheven. Pariculieren kunnen met deze apparaten terecht op het gemeentelijk containerpark, eindverkopers worden hiervoor doorverwezen naar het Regionaal Overslagstation te Lokeren. Zie voor meer informatie reglement dd 06-09-2001 29b. Retributiereglement op het storten van afval door KMO's en ZO's op het containerpark - aanpassingAls gevolg van bovenstaande overeenkomst kunnen KMO's en ZO's niet meer terecht met afgedankte elektrische en elektronische apparaten op het Zelzaatse containerpark, maar worden doorverwezen naar het Zie voor meer informatie reglement dd 06-09-2001 30. Contante belasting op de aansluitingswerken op het openbaar rioolnet - hernieuwingOp 14 mei 1997 werd in Zelzate een belasting ingevoerd op de aansluitingswerken op het openbaar rioolnet. Daarbij werd bepaald dat de algehele kosten van de werken voor aansluiting op het rioleringsnet worden verhaald op de eigenaar van de eigendom. In de praktijk is deze belasting, die kan oplopen tot ettelijke tienduizenden franken, echter nooit effectief geboekt geweest op betreffende artikel in de begroting. Op de vraag van Martin Acke waar deze belastingontvangsten in de begroting werden ingeschreven kwam van de burgemeester geen duidelijk antwoord. Deze belasting verliep eind 2000 en wordt nu terug ingevoerd door de meerderheid, niettegenstaande de SP in haar verkiezingsprogramma afschaffing beloofde. De reden hiervan is dat bij afschaffing vandaag, de vroegere belastingbetalers die opteerden voor 10-jaarlijkse aflossing allen het al betaalde deel tot op heden zouden moeten terugkrijgen. Dit bedrag kan serieus oplopen en is onmogelijk te dragen voor de gemeentekas. De CVP-fractie kan zich akkoord verklaren met een terugvordering van de aansluitkosten op de riolering, doch niet voor het algehele totaal der uitgevoerde kosten, zoals voorzien in het reglement. Een inwoner heeft immers geen vat op de aard en staat van de openbare weg en kan slechts verantwoordelijk worden gesteld tot aan de perceelsgrens van zijn eigendom. Aangezien dergelijke werken al vlug tot een paar tienduizenden franken kunnen oplopen, stelt de CVP-fractie voor een gemiddelde eenheidsprijs te bepalen en die te laten betalen door de inwoner. De meerderheid wilde echter niet ingaan op dit CVP-voorstel, zodat de fractie tegen de hernieuwing van deze belasting stemde. 31. Algemene gemeentebelasting op de bedrijven
32. Belasting op bank- en daarmee gelijkgestelde inrichtingen - opheffingHet initieel voorgestelde nieuwe belastingreglement op de bedrijven trof ook alle natuurlijke en rechtspersonen die instaan voor het beheer van gelden, patrimonium en/of verzekeringen. Dus ook de bank- en daarmee gelijkgestelde inrichtingen. Teneinde dubbele belasting voor dezelfde activiteit te vermijden stelde het college de gemeenteraad voor deze belasting af te schaffen. Wegens de bocht van 180 graden die de meerderheid nam bij de beslissing van vorig agendapunt wilden zij de gemeentelijke financiën toch vrijwaren door de belasting op de banken dan toch te behouden. Ook daartoe paste de burgemeester de kunstgreep toe om het voorliggende agendapunt te laten afvoeren en het behoud te laten stemmen. Daarmee blijft de belasting gehandhaafd. Zie voor meer informatie het reglement dd. 29-03-2001 33. Belasting op de tweede verblijven - motivatie van de huurder/gebruiker als belastingsplichtigeDe provinciegouverneur wees het gemeentebestuur op het feit dat in een ministeriële omzendbrief de voorkeur dient worden gegeven aan de eigenaar t.o.v. de huurder/gebruiker voor het innen van een belasting op tweede bedrijven. Het gemeentereglement voorziet in eerste instantie belasting van de huurder. Afwijking mag, doch mits goede motivatie. De voorkeur voor huurder wordt in het Zelzaats reglement gehandhaafd, doch extra gemotiveerd. Er wordt op vraag van de gouverneur ook een technische aanpassing voorzien voor het bepalen van de periode waarin men spontaan aangifte moet doen. Zie voor meer informatie het aangepaste reglement dd. 06-09-2001 34. Contante belasting op het weghalen van niet-reglementair gestort afval - aanpassingDe provinciegouverneur valt over het feit dat het belastingreglement in artikel 3 een belasting van 5.000 BEF voorziet wanneer de gemeentediensten ter plaatse komen wanneer het sluikstort reeds is opgeruimd. Deze clausule wordt geschrapt. Bovendien wordt de minimum-aanslag van 20.000 BEF verlaagd naar 5.000 BEF omdat deze oorspronkelijke miniumumbelasting niet altijd in verhouding was met de hoeveelheid weg te halen afvalstoffen. Zie voor meer informatie het bestaande reglement dd. 29-03-2001 De CVP-fractie keurde deze aanpassingen goed, maar vroeg terzelfdertijd een consequenter optreden van de politiediensten tegen sluikstorters. Het gebeurde immers al meermaals dat klachten van burgers over sluikstorting door de politie werden genegeerd. De burgemeester zegde toe de bezorgdheid van de gemeenteraad hieromtrent over te maken aan de politiediensten. 35. Belasting op de eerste aanleg van trottoirs en opritten - aanpassingDe burgemeester-voorzitter stelde reeds eerder dat een afschaffing van de belasting niet tot de mogelijkheden behoort omwille van de plicht tot terugbetaling van de vroeger betaalde belastingen (gezien het bestaan van een aflossingsperiode – degenen die de totale belastingschuld ineens hebben betaald moeten hiervan een deel terugkrijgen). Daarom zal in de toekomst de aanleg van het voetpad ten laste worden gelegd van de verkavelaar conform de voorwaarden opgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen. Volgens de gouverneur moet in artikel 9 van het belastingreglement worden verwezen naar het decreet van 18 mei 1999 betreffende de organisatie van de ruimtelijke ordening. Daarnaast moet de verordening uitgebreid worden met een artikel dat bepaalt dat de bepalingen van vroeger van kracht zijnde reglementen van toepassing blijven op de toestanden die tijdens hun heffingstermijn ontstonden en een artikel met een terugbetalingsclausule door de gemeente. Zie voor meer informatie het aangepaste reglement dd. 06-09-2001 36. Retributie op de afgifte van inlichtingen - hernieuwingHet gemeentebestuur wenst een retributie te heffen van 40 BEF per verstrekking van inlichtingen uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, vooraf te betalen aan de gemeenteontvanger. Net zoals in het verleden zal de CVP-fractie zich verzetten tegen deze belasting aangezien de afgifte van dergelijke inlichtingen tot de kerntaken van een gemeentelijke administratie behoort. Hiervoor betalen de mensen hun algemene belasting. Bovendien stelde Martin Acke vast dat er iets niet klopt met de overwegingen en de verwijzingen naar vroegere raadsbeslissingen in het ontwerpbesluit. Er is bovendien een tegenstrijdigheid met een al vroeger ingevoerd belastingreglement op inlichtingen zodat een dubbele heffing mogelijk is. Hij zal dit checken en zo nodig terug aan de agenda van de gemeenteraad brengen. 37. Borgstelling voor een lening aan te gaan door VZW Watersportvereninging ZelzateOndertussen is door de Vlaamse overheid de basisinfrastructuur voor de Zelzaatse Jachthaven aangelegd. De vzw Watersportvereniging Zelzate wenst over te gaan tot verdere uitbouw van de infrastructuur (steigers, nutsvoorzieningen,...). De vzw zal hiervoor een lening van 10 MBEF aangaan die wordt gewaarborgd door de gemeente. Als garantie voor de gemeente werd bedongen dat de gemeente de aanlegsteigers verwerft bij het moeten tussenkomen door in gebreke blijven van de vzw in haar verplichtingen tegenover de bank. De intresten van die lening zullen door de gemeente als jaarlijke subsidie aan de worden betaald. 38. Algemene beleidsnotaDe wet voorziet dat de gemeenteraad een algemene beleidsnota goedkeurt. Het schepencollege maakt zich er gemakkelijk vanaf en stelt de gemeenteraad voor de intentieverklaring van het schepencollege van 22 januari hiervoor goed te keuren. Meerderheid tegen minderheid doet dit dan ook.
39. Opmaak gemeentelijk structuurplan - principebeslissingIn het kader van het decreet "ruimtelijke ordening" is één van de verplichte gemeentelijke taken de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Doel hiervan is de opmaak van een beleidsdocument dat het kader vormt voor de gewenste ruimtelijke structuur en een langetermijnvisie aanreijkt op de ruimtelijke ontwikkeling voor Zelzate. Er wordt een ruimtelijke planner aangesteld voor de opmaak van dit plan. Hiertoe wordt een uitgave van 2 MBEF voorzien. Op de vraag van Martin Acke wanneer de GECORO van start gaat antwoordde de burgemeester dat de uitnodigingen voor de eerste vergadering van deze adviesraad onderweg zijn. 40. Afwerking in eigen beheer gebouw Rode KruisDe aannemer die de opdracht voor de ruwbouw van het Rode Kruislokaaltje aan de openbare bibliotheek kreeg is failliet. Daardoor liggen de werken aan het halfafgewerkt gebouw al geruime tijd stil. Er is ongeveer 80% van de aangenomen werken uitgevoerd. Moeten nog gebeuren: dakbedekking, opvoegen, vloeren, sectionaalpoort. De toelating van de curator van het bedrijf moet worden afgewacht om de werkzaamheden te kunnen verder zetten. De kosten voor verdere binnenafwerking van het gebouw (plaatsen sanitair, centrale verwarming, buiten- en binnenschrijnwerk, elektriciteit, vast meubilair en schilderwerken) worden geraamd op 505.000 BEF en zullen worden uitgevoerd door gemeentelijk personeel. 41. Plaatsing aanduidingsborden openbare gebouwen en KMO-zones - principebeslissingIn Zelzate is er amper signalisatie van openbare gebouwen en bedrijven voorzien. Bovendien is die signalisatie niet uniform. Er wordt een bedrag van 1 MBEF voorzien voor aanduiding van alle openbare gebouwen en bedrijven in de belangrijkste KMO-zones op het grondgebied van de gemeente. Martin Acke vond dit de omgekeerde wereld. De CVP-fractie dringt al jaren aan op een algemeen signalisatieplan van de gmeente (is zelfs wettelijk verplicht). Er is echter nog steeds geen plan en toch wil men al overhaast de signalisatie aankopen. De burgemeester zegde toe dat er binnen de commissie gelegenheid zal zijn voor inbreng in de principes van het signalisatieplan. De burgemeester loog tegen Frans Van Acoleyen (PVDA) dat enkel de KMO-zones en niet de bedrijven zelf zouden aangeduid worden, terwijl in de bespreking in de commissievergadering en in het ontwerpbesluit dit wel degelijk zo werd gesteld. 42. Lokale politie - graadverandering + loonschaaltoewijzingAlle politiemensen van Zelzate kozen voor het nieuwe statuut binnen de toekomstige eenheidspolitie. Zij krijgen elk een graad toegewezen met bijhorende loonschaaltoewijzing. 43. Wateroverlast door stortregens (punt toegevoegd door de PVDA)Frans Van Acoleyen wees het schepencollege op de wateroverlastproblemen op diverse plaatsen in de gemeente. Naast het gekende probleem op het Pierets De Colvenaereplein wees hij op een aantal andere structurele probleemsituaties in de Aubenaslaan, de Verbindingsstraat en de Sint-Stevensstraat. De burgemeester en schepen van Openbare werken namen akte van de opmerkingen en beloven aanpak van concrete problemen plus het algemeen probleem van verzanding van de riolering (o.a. door camera-inspecties en door aanschaf veegwagen). 44. Negeren van de milieuwetgeving door VFT (punt toegevoegd door de PVDA)Frans Van Acoleyen stelde dat het bedrijf VFT in het kader van een beperkte uitbreiding van haar installaties vroeg om van een aantal wettelijke milieuverplichtingen ontslagen te worden. Omdat de vergunning niet werd toegekend zou het bedrijf volgens hem als pressiemiddel de investering afgeblazen hebben. De burgemeester stelde dat het bedrijf zowel mondeling als schriftelijk heeft gereageerd en een aanneembare verklaring heeft gegeven voor dit dossier. 45. Bespreking verkeerssituatie Assenedesteenweg - De Katte (punt toegevoegd door de VLD)Frank Bruggeman kaartte de onveilige toestand op de Katte aan. Hij pielde eveneens naar de mogelijkheden om vrachtwagens daar te weren. Aangezien het gaat om een gewestweg is dit echter niet eenvoudig te bekomen. 46. Kerkfabriek Sint-Laurentius - begrotingswijziging 2001De gemeenteraad keurt deze begrotingswijziging goed. De gemeentelijke toelage is 592.000 BEF. 47. Kerkfabriek Sint-Laurentius - begroting 2002De gemeenteraad keurt de begroting 2002 goed. De gemeentelijke toelage bedraagt 16.021,00 €. II. GEHEIME ZITTING1. Commissie Algemene Zaken en Financiën - vervanging van de heer Gilbert ZennerDe mandaten van Gilbert Zenner (overleden) worden in de commisies ingenomen door Erick De Wispelaere. 2. Algemene Vergadering en Raad van Bestuur VZW Zelzaatse Sportinstellingen - vervanging van de heer Gilbert ZennerDe mandaten van Gilbert Zenner (overleden) worden binnen de vzw Zelzaatse Sportinstellingen ingenomen door Jeannine Verstraeten. 3. Onderwijzend personeel - loopbaanhalveringenPro memorie. 4. Onderwijzend personeel - verlof zonder weddePro memorie. 5. Politiepersoneel - pensioenDe pensioenaanvraag vanaf 1 juli 2002 van hoofdinspecteur van politie Louis Van Herreweghe wordt aanvaard. 6. Brandweerpersoneel - verlenging proefperiodeDe proefperiode voor de benoeming van Jürgen Audenaert en Eric Mingels als onderluitenant bij de brandweer wordt - conform met het grondreglement - met 1 jaar verlengd om deze mensen de gelegenheid te geven het brevet onderluitenant te behalen. 7. Onderwijs - participatieraad - wijziging samenstellingMarleen Maenhout wordt vervangen door Frank Bruggeman in de afvaardiging van de inrichtende macht van de participatieraad van de Gemeentescholen. 8. Boekhouder - aktename van het besluit van de Raad van State inzake R. Herremerre tegen de Gemeente Zelzate - beslissing in verband met verder gevolgDe Raad van State vernietigde het besluit tot ontslag van boekhouder Radia Herremerre. De gemeenteraad beslist daarom om haar proeftijd met 6 maanden te verlengen. 9. Machtiging rechtzakenPro memorie. |
|