I. OPENBARE ZITTINGvan 19u00 tot 19u13: vragen van burgers Dit vragenhalfuurtje werd vooral georkestreerd door de PVDA in hun campagne voor gratis huisvuil. Niettemin werden een aantal terechte bekommernissen geformuleerd. Antoine Van Bree voelde zich bedrogen: eerst werd gevraagd om huisvuil te sorteren en nu moet ervoor betaald worden. Hij stelde naast gratis huisvuilophaling in plaats van een belasting een aantal financiële beloningen voor bij goed sorteergedrag. Maria Slock beklaagde zich terecht over het feit dat ze van het schepencollege nog steeds geen antwoord had gekregen op haar open brief die ze op de gemeenteraad van 29 maart heeft overhandigd. Zij wees ook op de hoge kost voor de aflevering van oude toestellen zoals frigo's op het containerpark. De burgemeester antwoordde dat zaken die dergelijke toestellen verkopen ondertussen bij wet verplicht zijn oude toestellen kosteloos terug te nemen. Riet Verspreet herhaalde de gekende standpunten van de PVDA en stelde dat voor het storten van slib en gips beter ook 6 frank per kilogram zou worden betaald. Dirk De Cock kreeg bevestiging op zijn vraag dat in de Diftartarieven BTW inbegrepen was. Philiep De Vuyst vroeg welke maatregelen het gemeentebestuur neemt tegen sluikstorten en tegen de industriële vervuiling. De burgemeester verwees naar het gemeentelijk reglement met de hoge boetes (minimum 20.000 frank) bij het betrappen op sluikstorten. Inzake controle op de bedrijven is de gemeente niet bevoegd. Controle zal in de toekomst beter kunnen gebeuren indien we beschikken over gemachtigde controleurs. Nadat de bewoners aan het woord kwamen werd de gemeenteraad tot 19u30 geschorst. Tijdens die schorsing overhandigden de PVDA-raadsleden aan de burgemeester een petitie voor gratis huisvuil met meer dan 3.000 handtekeningen van Zelzatenaars. 1. MededelingenDe VLD-fractie kondigde aan dat Willy Leclercq zicht terugtrekt als fractieleider en wordt vervangen door Frank Bruggeman. Gilbert Zenner van de ZOW maakte de alliantie met de SP aan de gemeenteraad bekend en verklaarde dat SP en ZOW voortaan als één fractie zullen optreden. Als reactie op deze verklaring deed CVP-fractieleider Martin Acke beroep op de eerlijkheid van Zenner en vroeg om de mandaten in het "Vast Bureau" en het "Bijzonder Comité voor de sociale dienst" van het OCMW terug ter beschikking te stellen van de oppositie. Het stemakkoord, waarbij de PVDA en CVP de ZOW-kandidaat René Haemerlinck steunden voor het "vast bureau", had immers als doel de oppositie ook in dit orgaan inspraak te geven. Deze persoon zou de andere oppositiefracties geïnformeerd houden over hetgeen daar werd besproken. Vanuit diezelfde visie vroeg en kreeg de ZOW ook steun van de CVP voor de verkiezing van diezelfde René Haemerlinck voor het Bijzonder Comité voor de sociale dienst in het OCMW... maar, enkele weken later maakte de ZOW de alliantie met de SP bekend. Van boerenbedrog gesproken! De CVP is zwaar ontgoocheld bij deze vuile politieke zet van ZOW-leiding. Deze organen komen door deze alliantie volledig onder controle van de SP. De gemeenteraad stemde in met het verzoek van de PVDA-fractie om het agendapunt "belastingreglement Diftar", oorspronkelijk pas voorzien als 26ste punt, eerst te behandelen. 2. Belastingreglement DiftarHet schepencollege legt volgend Voornaamste uitgangspunten:De opbrengst van de gemeentelijke milieubelasting en van de nu ter goedkeuring voorliggende belasting is ruim ontoereikend om de totale kosten van huisvuilverzameling en -verwerking te betalen. Het overschot wordt gefinancierd met o.a. de aanvullende personenbelasting. Gezinnen, natuurlijke personen en rechtspersonen welke niet in de bevolkingsregisters van de gemeente zijn ingeschreven betalen geen aanvullende personenbelasting maar kunnen wel genieten van de huisvuilverwijdering. Het vragen van een extra financiele inspanning voor deze categorie is dus verantwoord. Voor de restfractie is naast tarifering per gewicht ook een vaste vergoeding per lediging van een container aangewezen om aanbieden van nauwelijks gevulde containers te ontraden en aldus tijd en kosten te besparen. Dit is niet aangewezen voor gft-afval aandien de kwaliteit hiervan voor compostering afneemt naarmate het tijdsverloop. Weging zal in principe mogelijk zijn vanaf 1 juli, zodat vanaf dan de financiële bijdragen in relatie kunnen worden gebracht met de aangeboden hoeveelheid afval. Sociale correcties dienen volgens het college te gebeuren via een toelagereglement. Aanslagvoeten:Per lediging (enkel voor de grijze container met restafval):
Betaling:
Alhoewel het ontwerpreglement voorzag dat voor niet-ingeschrevenen in het bevolkingsregister een dubbele aanslag (12 BEF voor restafval en 6 BEF voor gft-afval) diende te worden betaald omdat zij geen paanvullende personenbelasting in Zelzate betalen, stelde de burgemeester voor dit te schrappen. Hij vreest immers dat dit omwille van het billijkheidsprincipe zal worden geschorst door de overheid. De CVP-fractie weigerde dit reglement goed te keuren zolang dit niet gekoppeld wordt aan een fatsoenlijk toelagereglement dat de onaanvaardbaar extra-belasting van een aantal hulpbehoevende bevolkingsgroepen in voldoende mate compenseert. Hij verwees concreet naar incontinente personen die aangewezen zijn op het dagelijks gebruik van luiers en naar gezinnen met kleine kinderen (zie argumentatie bij punt 27 van de agenda). Zo wijzen ramingen op een jaarlijkse verhoging van de huisvuilbelasting door Diftar van 9.000 frank voor een incontinent persoon en 2.900 frank voor een klein kind. Ook voor gezinnen met meerdere kleine kinderen moet de toelage hiermee rekening houden. De 500 frank (1.000 frank per jaar) toelage die het college voorstelt lijkt ons wel aanvaardbaar voor aantal categorieën inwoners met laag inkomen, maar is totaal onaanvaarbaar voor de geciteerde (en nog een aantal andere) categorieën. Het voorstel duidt erop dat door het schepencollege in de voorbereiding van dit reglement geen fatsoenlijk onderzoek is gebeurd. SP-VLD-ZOW stemden voor deze belasting, CVP en PVDA stemden tegen. 3. Verderzetten overeenkomst VEM-OCMW-Gemeente i.v.m. voorkomen schorsen levering elektriciteit en gasElektriciteit- en gasfacturen moeten altijd worden betaald. De schorsing van de levering van elektriciteit kan in sociale noodgevallen echter de menselijke waardigheid aantasten en dient in dergelijke gevallen ten zeerste worden vermeden. Daarom heeft het Controlecomité voor de Elektriciteit en het Gas een aantal aanbevelingen uitgewerkt die ook in Zelzate worden toegepast. Zo geeft de gemeente de elektriciteitsleverancier VEM de opdracht om de namen van in gebreke gebleven betalers door te spelen aan het OCMW. Het OCMW deelt daarop binnen de acht dagen na ontvangst (eventueel op hun verlengbaar) aan de VEM mee welke van die wanbetalers volgens haar in sociale moeilijkheden verkeren. Tijdens deze periode schorst de VEM iedere actie op. Het OCMW helpt de VEM voor het opmaken van een betalingsplan voor betrokken verbruiker. Het OCMW mag in bepaalde gevallen aan de VEM de voorlopige plaatsing van een vermogenbeperker van 6 Ampère of van een voorafbetaalmeter vragen. Deze kosten van plaatsen en wegnemen vallen ten laste van de VEM. Het OCMW bekomt bij zijn tussenkomsten financiële hulp vanuit een bijzonder fonds. 4. Verderzetten overeenkomst ReprobelDe vennootschap Reprobel werd bij Koninklijk Besluit belast met het innen en verdelen van de vergoeding aan auteurs en uitgevers voor het kopiëren van werken die op grafische of soortgelijke wijze zijn vastgelegd. Ook het gemeentebestuur van Zelzate is gehouden deze vergoedingen te betalen en sluit zich hiervoor aan bij de gangbare overeenkomsten hieromtrent. Voor de gemeentelijke administratie gaat men uit van 1 kopie van een beschermd werk per werkdag en per personeelslid. Gerekend aan een kostprijs van 0,6 frank voor een zwart/wit-kopie en 220 werkdagen per jaar, betekent dit 132 BEF per personeelslid (excl. BTW). Voor de onderwijsinstellingen maakt men onderscheid tussen kleuter-, lager- en middelbaar onderwijs. De bedragen werden daar vastgelegd op respectievelijk 16,5, 66 en 99 BEF/leerling per jaar. Tot slot heeft men bij een openbare bibliotheek het bedrag bepaald op 1.287 BEF per jaar voor elk voltijds equivalent personeelslid. Alles samen kosten deze vergoedingen het gemeentebestuur van Zelzate ongeveer 25.000 BEF per jaar. 5. Beleidsnota's (vervolg)De bespreking van deze omvangrijke bundel werd omwille van de zware agenda nog maar eens uitgesteld. De wet verplicht bespreking van een algemene beleidsnota. Dit zal op volgende gemeenteraad worden geagendeerd. De bespreking van de individuele beleidsnota's van de diverse departementen worden verwezen naar de commissies. 6. Contractuele aanwerving van studentenDe begroting voorziet 200.000 BEF voor de tewerkstelling van werkstudenten tijdens de vakantiemaanden juli en augustus. De Zelzaatse 16- tot 17-jarige studenten zullen worden ingezet in de opkuis van de gemeentelijke terreinen. De tewerkstelling gebeurt met een studentenovereenkomst voor een maximale periode van 1 maand. De bezoldiging is 205 BEF/uur. Op het loon is enkel een solidariteitsbijdrage van 2,5% voor de werknemer en van 5% voor de werkgever van toepassing omdat het vakantiewerk betreft. Er is dus geen inhouding van bedrijfsvoorheffing noch sociale zekerheidsbijdrage. De gemeenteraad ging in op de vraag van de CVP-fractie om het bijgevoegde modelcontract consequent te gebruiken en hierin duidelijk de door de gemeenteraad genomen beslissingen zoals opdracht, betaling,arbeidsduur, arbeidscvoorwaarden,... te vermelden. 7. Uitbreiding formatie statutair personeelHet decreet "Ruimtelijke Ordening" eist dat elke gemeente met meer dan 10.000 inwoners een vastbenoemd stedenbouwkundig ambtenaar in de personeelsformatie dient op te nemen. Tot op heden wordt deze functie in Zelzate ingevuld door een gesubsidieerde contractuele ambtenaar (gesco). Daarom wordt aan de bestaande statutaire personeelsformatie bij het administratief personeel, dienst grondgebiedzaken, één functie van stedenbouwkundig ambtenaar niveau B1-B3 toegevoegd. CVP-fractieleider Martin Acke stelde vast dat het personeelsbehoefteplan uit het Personeelsstatuut werd gewijzigd zonder dat de gemeenteraad dit heeft besproken. Dit is nochtans de bevoegdheid van de gemeenteraad. De burgemeester beloofde de reden hiervan te onderzoeken en de zaak recht te zetten. 8. Wijziging administratief statuutIs een gevolg van voorgaand punt. De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, de functieomschrijving en de evaluatiecriteria voor de functie stedenbouwkundig ambtenaar B1-B3 worden toegevoegd aan het administratief statuut. De functie Stedenbouwkundig Ambtenaar is te begeven bij aanwerving. De kandidaten hiertoe moeten in bezit zijn van een diploma van een opleiding ruimtelijke ordening en in het bezit zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B, zijnde een universitair diploma of een diploma van het hoger onderwijs van het lange type gelijkgesteld met het universitair onderwijs (niveau A) of een diploma hoger onderwijs van het korte type (niveau B). Personen met een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B (echter geen diploma ruimtelijke ordening) die bij een overheidsadministratie gedurende minstens 6 jaar ruimtelijke ordening als hoofdtaak hadden, kunnen voor de eerste aanwerving mits bijzondere voorwaarden genieten van een overgangsmaatregel. Zij krijgen een periode van 4 tot 6 jaar om te slagen in een test of het vereiste diploma te behalen. 9. Openverklaring betrekking stedenbouwkundig ambtenaar B1-B3Is een gevolg van beide voorgaande punten.. 10. Kerkfabriek Sint-Laurentius - rekening 2000De rekening sluit af met 47.000 BEF meer gewone ontvangsten en 4,75 miljoen frank (MF) minder buitengewone inkomsten dan begroot. Langs uitgavenzijde waren er vorig jaar 200.000 BEF minder uitgaven ten behoeve van de eredienst, 500.000 BEF minder gewone uitgaven en 5 MF minder buitengewone uitgaven, zodat er uiteindelijk een batig saldo van ongeveer dan 1 MF overblijft. Redenen van dit batig saldo zijn een terugvordering van 130.000 BEF van de aannemer van de renovatie van de kerk, 200.000 BEF minuitgaven voor onderhoud meubelen en het uitstellen van een belegging voorzien in het jaar 2000 naar 2001 om te dienen als reserve voor de binnenwerken. 11. Reglement van orde van de gemeenteraad - wijzigingHet schepencollege stelt voor om de personeelsleden die aanwezig zijn op de vergadering van de gemeenteraad of gemeenteraadscommissie eenzelfde presentiegeld als de raadsleden toe te kennen. De gemeenteraad keurde dit goed, mits hierover overleg wordt gepleegd met de vakbond. Dit om discussies of problemen achteraf te vermijden. 12. Definitieve aanvaarding van het definitief ontwerp gedeeltelijke herziening BPA Wittouck-uitbreidingVolgende stap in de procedure om de bestemming van het terrein van de watertoren binnen het bestaande BPA te wijzigen van 'zone van openbaar nut' naar 'zone voor sociale woningbouw'. Deze zware procedure loopt reeds sedert september 1997. De bestemmingswijziging is nodig om de watertoren te kunnen inrichten met sociale appartementen. 13. Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende inrichting van een zone 30Invoering van zone 30 in de zogenaamde Scholenzone-Oost, omvattende volgende 11 straten: Leegstraat (ten westen van R4), Kerkstraat (ten zuiden van R4), Patronagestraat, Grijphoek, Forelstraat, Landstraat, Kreekstraat, Zandstraat, J. Schenkelsstraat, Karperstraat en Notelaarstraat. De infrastructurele ingrepen beperken zich tot het voorzien van de nodige verkeersborden en het bijleggen van 7 bijkomende verkeersdrempels: Kerkstraat t.h.v. huisnummers 26-45-71, Leegstraat t.h.v. huisnummers 59-103-141, Patronagestraat t.h.v. huisnummer 41. In het dossier van de rioleringswerken van de Chalmetlaan wordt later de aanleg van verkeersplateau's aan de kruispunten Leegstraat met Kerkstraat en Leegstraat met Wachtebekestraat voorzien. De CVP-fractie steunt deze maatregelen aangezien ze ongetwijfeld de veiligheid van de schoolomgeving zullen verbeteren. Toch heeft de fractie een aantal ernstige bedenkingen over de wijze waarop de verkeersproblematiek in het algemeen door dit SP-VLD-bestuur wordt aangepakt.
14. Statutenwijziging Teveoost + bekrachtiging van diverse besluiten Raad van Bestuur i.v.m. TelenetDe gemeente Zelzate is voor de activiteit "Informatie- en Communicatiesignalen" (ICS) aangesloten bij de gemengde intercommunale Teveoost. Deze intercommunale is eigenaar van het kabelnet.
Er zijn overeenkomsten gemaakt waarbij alle kabelmaatschappijen, waaronder Teveoost, hun kabelactiviteit en 100% van hun uitstaande aandelen zullen overdragen aan een nieuw op te richten vennootschap Mixt N.V. Deze integratie van het kabelnet is noodzakelijk aangezien anders de gemeente zelf zal moeten instaan voor de noodzakelijke investeringen om de toenemende concurrentie uin deze sector het hoofd te kunnen bieden. Het gaat hier ongetwijfeld over een sterkere privatisering, maar de vervulling van de maatschappelijke opdracht blijft via het minderheidsaandeelhouderschap van de intercommunales gewaarborgd. Zo zullen ondermeer programmaraden worden opgericht om het beleid verder uit te tekenen en ondermeer te zorgen voor de samenstelling van het basispakket diensten. De gemeenteraad wordt gevraagd om de in deze materie genomen beslissingen van de Raad van Bestuur van Teveoost te bekrachtigen en om de voorgestelde statutenwijzigingen van de intercommunale (wijziging maatschappelijk doel, kapitaalvermindering en winstverdelingscriteria,...) goed te keuren. 15. Jeugdwerkbeleidsplan - jaarplan 2001Het Vlaams Gewest levert voor Zelzate een bijdrage van ongeveer 700.000 BEF voor het jeugdbeleid. De gemeente trekt in 2001 aanvullend 2,75 MF uit zodat in Zelzate in totaal 3,4 MF in het jeugdbeleid wordt geïnvesteerd. Van het gemeentelijk aandeel gaat zowat 850.000 BEF naar de weddes van de jeugdconsulente en de medewerker van het jeugdontmoetingscentrum, 700.000 BEF naar huur en uitrusting van het jeugdontmoetingscentrum Kiepietiezie, 300.000 BEF naar speelpleinuitrusting, 150.000 BEF naar de Roefeldag, 500.000 BEF voor projectondersteuning i.v.m. drugspreventie en weerbaarheid. 16. Bepaling van het presentiegeld voor het bijwonen van een gemeenteraadszitting en van de zitting van een gemeenteraadscommissieDe meerderheid stelt voor om de zitpenning voor de gemeenteraad op 6.000 BEF te brengen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2001. Voor de commissies bedraagt de zitpenning de helft van die van de gemeenteraad, dus 3.000 BEF. In het reglement van orde van de gemeenteraad ontbreken beperkende maatregelen inzake mogelijke financiële cumul van zitpenningen van diverse commissies. Misbruiken zijn bijgevolg niet uit te sluiten en ik vind het onverantwoord dat een gemeenteraadslid hierdoor meerdere zitpenningen zou opstrijken. Het lijkt er sterk op dat de SP, de grootste partij in deze gemeenteraad, haar dominante machtsrol in de diverse commissies ook nog eens financieel wil verzilveren. De CVP-fractie zal dan ook de stemming vragen om voor commissiezittingen geen zitpenningen te betalen. 17. Aanvraag aankoop afgeschreven pistool politiedienstPrivé-verkoop van een uit dienst genomen korpswapen aan een lid van het politiekorps. 18. Straatnaamgeving (Marguerite Ottestraat / Kasteeldreef)Principebeslissing om de nieuwe weg in het verlengde van de Debbautshoekstraat, waar momenteel nieuwe woningen worden opgericht door de Noord-Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, Marguerite Ottestraat te noemen. Marguerite Otte woonde op de hoek van de Debbautshoekstraat en heeft als verantwoordelijke een belangrijke bijdrage geleverd tot de uitbouw van de gemeentelijke bibliotheek. Principebeslissing om van het gedeelte van de Kasteelstraat ten zuiden van de N49/A11de naam te wijzigen naar Kasteeldreef (voorstel van de ZOW-fractie op de gemeenteraad van 22 januari 2001). 19. Benoeming en ontslag van leden van de vrijwillige brandweer - bespreking |
|